I forbindelse med arrangementet Convergence 2013 for brukere av forretningsprogramvaren Dynamics, har Microsoft kunngjort kjøpet av et sveitsisk utviklingsselskap, Netbreeze, som er spesialisert innen overvåkning og analyse av ytringer i sosiale medier, med løsninger for 28 ulike språk.
I en pressemelding heter det at teknologien til Netbreeze skal integreres i Dynamics CRM.
Bob Stutz, ansvarlig for Dynamics CRM og visepresident i Microsoft, skriver i en blogg at Netbreeze er et «dynamisk» selskap opprettet av en gruppe «utrolig talentfulle forskere innen analyse». Hensikten med oppkjøpet er å gjøre Dynamics CRM-brukere i stand til å «lytte til det som skjer på tvers av sosiale medier og nyhetskanaler, slik at de kan overvåke stemning og analysere trender». Med Netbreeze skal man få en mulighet til å «drive salg, optimalisere kommunikasjon og identifisere lojale støttespillere».
Teknologien til Netbreeze «kombinerer moderne metoder fra naturlig språkprosessering, datautvinning og semantisk tekstanalyse».
Stutz framhever betydningen av at dette skjer på ytringenes originalspråk.
– Dette er en stor fordel framfor konkurrerende løsninger der det oversettes til et fellesspråk i forkant av analysen.
Netbreeze overvåker «et stort antall sosiale kanaler» hvorav Facebook, Youtube og Twitter, samt 6 000 nyhetskilder, 18 millioner blogger og 500 meldingstavler.
På arrangementet ble integrasjonen av Netbreeze og Dynamics CRM demonstrert.
Ifølge referenten Mani Ramachandran viste demonstrasjonen:
- Tilrettelagte visninger med trendgrafer, ordskyer, antall omtaler, og oversikter over innflytelsesrike nevnere
- Trendgraf fordelt på kilder, med historikk
- Stemningsanalyse med ordene som utløser positiv eller negativ stemning
- Oversikt over innflytelsesrike nevnere med mål på deres gjennomslagskraft
- Hvordan det integrerte produktet kan brukes til å gi tilbakemeldinger i sosiale medier
Digi.no har spurt Microsoft Norge om norsk er blant de 28 språkene som støttes av Netbreeze. Artikkelen vil bli oppdatert straks det foreligger et svar.