AVTALER & KONTRAKTER

Microsoft kutter ut annonsevirksomhet

Inngår storavtale med AOL.

Microsoft trekker seg ut av annonsesalg i flere land, og overlater mye av jobben til AOL.
Microsoft trekker seg ut av annonsesalg i flere land, og overlater mye av jobben til AOL. Bilde: Stephen Brashear
30. juni 2015 - 10:05

Som digi.no skrev forrige uke, planlegger Microsofts sjef Satya Nadella å ta noen tøffe valg angående deler av virksomheten som ikke er essensielle. 

I natt ble det for eksempel kjent at transportselskapet Uber kjøper deler av Microsofts karttjeneste tilknyttet Bing, med særskilt fokus på teknologiene rundt.

Les mer: Kvitter seg med deler av kartvirksomheten.

Nå kommer det også frem at selskapet kutter ned på sin annonsevirksomhet i stor grad. 

I USA og åtte andre land blir det selskapet AOL som vil få ansvaret for deler av Microsofts markedsføring. Det vil si at AOL vil ta seg av salget av reklame og annonser som vises på Microsofts produkter i de aktuelle landene.

Flytter på ansatte

Hele staben på 1200 selgere som i dag jobber med dette hos Microsoft vil få tilbud om å bytte arbeidsplass til AOL, ifølge kildene

Microsoft vil imidlertid fortsette å selge søkeannonser. 

Avtalen med AOL innebærer at søkemotoren Bing vil levere søkeresultater og reklame til AOL-eide nettsteder og andre produkter. Det inkluderer store teknologinettsteder som Engadget og TechCrunch. Denne avtalen værer i ti år, og AOL dropper dermed Google. 

Microsoft har lenge forsøkt å konkurrere med Google på annonsemarkedet, og selskapet har investert tungt i mange aspekter av annonsesalg. Det ble imidlertid aldri noe suksess, og Microsoft har sakte forsøkt å trekke seg ut av markedet. Den nye avtalen med AOL er nok et skritt i denne retningen. 

AOL vil på sin side få mer makt til å sette sammen annonsepakker som kan vises på deres nettsider og andre Microsoft-produkter som MSN eller Xbox.

Samtidig utvider Microsoft sin avtale med selskapet AppNexus, som fra før er deres teknologipartner for automatisert annonsesalg. AppNexus vil fra nå av stå for annonsesalg i ti nye europeiske markeder, inkludert Norge. Rent praktisk vil avtalene overføres til AppNexus over de kommende månedene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.