FORBRUKERTEKNOLOGI

Microsoft legger ned smarte skjermer

Ett år etter lanseringen har Microsoft funnet interessen for selskapets Smart Display-konsept for lav til videre innsats.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. jan. 2004 - 10:03

Microsoft lanserte i januar i fjor de første Smart Display-enhetene med brask og bram. Prosjektet ble opprinnelig kalt MIRA. Dette var trådløse skjermer som kunne fungere som klienter til stasjonære Windows-PC-er med overføring av data ved hjelp av WLAN. Tanken var at forbrukerne skulle kunne ha en slik skjerm for eksempel på stua eller på kjøkkenet, med selve PC-er plassert for eksempel på hjemmekontoret.

En rekke andre selskaper, blant annet ViewSonic og Philips, kom utover våren med tilsvarende produkter. Deretter ble det i praksis stille.

Ifølge News.com sier ikke Microsoft direkte at det ikke lenger vil utvikle den Windows CE-baserte Smart Display-programvaren, men selskapet opplyser at det på det nåværende tidspunktet ikke arbeider med neste generasjon av teknologien.

Blant årsakene til den kjølige mottakelsen skal være funksjonalitet som hindrer samtidig bruk av klienten og verts-PC-en. Ifølge Microsoft skal årsaken til dette både være knyttet til problemer med ressurshåndteringen og et lisensspørsmål.

Også prisen kan ha vært et problem. De første enhetene kostet minst 10.000 kroner.

Microsoft mener likevel at konsumentene ser etter måter å gjøre informasjon i deres PC-er tilgjengelig også i mer avslappede situasjoner, og selskapet vil forsette å evaluere dette markedet og arbeide med partnere for å finne den beste og mest kostnadseffektive måten å møte denne etterspørselen på.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.