Det har lenge gått rykter om at Microsoft var i ferd med å gjøre endringer på sin strategi innen markedet for digital musikk og videoavspilling.
Verdens største programvareselskap skal ikke lengre nøye seg med å levere programvareteknologien som partnere kan benytte i sine multimedia avspillere. Nå skal de begynne å levere sine egne avspillere under merkevarenavnet "Zune". De første produktene vil leveres før året er omme og vil trolig være klare til julehandelen.
Microsofts nye strategi er en bekreftelse på at Apples strategi har vært mye mer vellykket enn selskapets egen satsning. Apples tette sammenkobling mellom iPod og iTunes har gjort det lettere for forbrukerne å kjøpe og overføre musikk enn hva Microsoft har fått til med sin teknologi og sine partnerløsninger.
Ved å selv designe maskinvaren, programvaren og online tjenesten håper Microsoft nå på å gjøre et vellykket angrep på Apples dominans i dette markedet.
Microsoft valgte først samme strategi som i PC-markedet, hvor de utkonkurrerte Apple gjennom å bygge opp et økosystem med mange leverandører og med seg selv i sentrum. Mange har også spådd at denne strategien etterhvert vil vinne frem over innen markedet for digital musikk, men nå har ikke Microsoft tålmodighet til å vente på det lengre. Microsoft har også avviket fra denne strategien på sitt spillsystem, Xbox.
Selv om Microsoft justerer sin strategi, så holder de fortsatt fast med sin strategi om å stadig utvide produktene sine med nye funksjoner for å møte konkurransen. Zune produktene vil blant annet utstyres med trådløs funksjonalitet for å kunne laste ned musikk direkte uten å måtte gå gjennom en PC.
Apple har oppnådd et stort forsprang på Microsoft. Selskapet har solgt over en milliard låter og over 35 millioner musikkvideoer gjennom sin tjeneste iTunes. På avspillersiden har de nå solgt mer enn 58 millioner iPods. Av selskapets totale omsetning i siste kvartal på 4,37 milliarder dollar, så sto iPod for 34 prosent med en omsetning på 1,5 milliarder dollar.