Microsoft åpnet i begynnelsen av januar for offentlig betatesting av Microsoft Tag, en tjeneste som i praksis er det samme som det blant annet svenske OP3 har tilbudt i gjennom deres ShotCode-tjeneste i alle fall siden 2005.
Det hele går ut på at annonsører og andre som ønsker å henvise publikum til mer informasjon på en webside, kan utstyre reklameplater, websider og mye annet med et spesielt utformet merke. Dette merket identifiserer en URL som tilbyderen selv velger.
Dette merket kan gjenkjennes av et eget program som er tilgjengelig for mange mobiltelefoner. Kravet er at programmet må kunne «se» merket, det vil si at mobilen må være utstyrt med et kamera.
Det kan ofte være litt upraktisk å skrive inn URL-er på mobilen, spesielt hvis de er lange. Da kan det være enklere å åpne det spesielle programmet, rette kameraet mot merket og blir automatisk ledet til websiden med mer informasjon. Antallet tastetrykk skal bli kraftig redusert.
Det virker ikke som om det er store forskjeller mellom tjenestene til Microsoft og OP3. Begge støtter en mengde mobiler, inkludert iPhone. Men Microsoft hevder at deres merke er betydelig mindre enn konkurrerende løsninger, noe som kan være en fordel når det skal plasseres på små produkter. Dette skal være oppnådd ved å bruke merker med fire ulike farger, i stedet for bare svart og hvitt.
Mens betaperioden pågår, er det gratis å få laget URL-merker til Microsofts tjeneste. Men alt tyder på at dette er noe selskapet vil ta betalt for etter hvert. For mobilbrukerne er derimot tjenesten gratis.
Det samme gjelder ShotCode-tjenesten, hvor kun det første URL-merket er gratis.
Det må vel innrømmes at OP3 nå er i ferd med å få en svært vanskelig konkurrent, samtidig som selskapet selv kanskje ikke akkurat har lykkes i å oppnå stor utbredelse. I alle fall ikke her til lands.
Les også:
- [20.08.2013] Gir opp å utfordre QR-koder
- [10.06.2005] Les URL-er med mobilkameraet