– Dette er den beste tiden på året – for Surface.
Sånn starter et blogginnlegg som er publisert av Microsoft mandag denne uken.
I innlegget skryter markedsføringsdirektør Brian Hall uhemmet av maskinenserien, som har høstet mye ros også av testerne.
Kaster Apple av tronen
Vår søsternettsted tek.no skrev blant annet: «Microsofts fjerde forsøk på å lage en skikkelig «brett-PC» er utvilsomt vellykket», da de omtalte Surface Pro tilbake i 2015.
Men Microsoft-direktøren stopper ikke der. Ifølge ham er nemlig Microsoft i gang med å dytte Apple og deres Mac-serie av tronen for profesjonelle.
– Flere mennesker bytter fra Macs til Surface enn noen gang tidligere. Vårt innbytteprogram for Macbooks har hatt sin største suksess noensinne. Det skyldes kombinasjonen av at den nye Macbooken har vært skuffende – spesielt blant profesjonelle – og av innovasjonen og entusiasmen rundt den nye Surfacen, skryter Microsoft-direktøren.
Microsoft vil ikke gå ut med tall
Markedsdirektøren skriver derimot ikke noe om hvor mange Surface-modeller de har solgt, ei heller noe om hvem disse profesjonelle er.
Der kan heller ikke Microsoft Norge være behjelpelige. De vil heller nemlig ikke gå ut med hvor mange Surface 4-maskiner som er solgt her til lands.
– Jeg kan bekrefte at Surface Pro 4 selger bra i Norge. Både i forbruker- og bedriftsmarkedet, skriver kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen i en epost til digi.no.
(artikkelen fortsetter under)
Selv ikke referansekunden har kastet ut Apple
Ifølge henne er det på grunn av at maskinen også fungerer som et nettbrett der man kan benytte seg av en penn på touchskjermen.
Hansen viser digi.no videre til designbyrået Soon, som er en av deres referansekunder, men de har ikke valgt å fase ut Apple i sin hverdag.
– Nei, det har vi ikke gjort. Men det går kanskje den veien, sier daglig leder Atle Stubberud til digi.no.
Fornøyd med Microsoft-maskinen
Ifølge ham fungerer Surface-maskinene godt når man jobber som designer nettopp på grunn av pennfunksjonaliteten touchskjermen gir dem.
– For oss som tegner mye, gjør det at interaksjonen mot datamaskinen blir bedre.
Selv om de til daglig jobber mye med Microsoft-maskinene sine, ser de ingen grunn til å kaste ut Apple riktig ennå.
Merker økt interesse
– Begge deler fungerer veldig godt. Det vi er mest opptatt av er at vi skal ha en enkel vei til målet. Apple har vært litt på hælene i det siste, men de har lagd mange gode produkter oppigjennom, konstaterer Stubberud.
Ifølge Microsoft er etterspørselen etter Surface enorm, og det forsøker selskapet å understreke ved at 10 millioner har sett produktvideoen i forbindelsen med lanseringen av deres siste maskin.
– Vi merker at det er økende interesse rundt Surface, og at nyhetene som ble lansert i oktober vakte oppsikt og begeistring rundt merkevaren Surface, oppsummerer kommunikasjonsdirektør Hansen i eposten.