Det er ikke mange som kan ha unngått å få med seg at Microsoft den siste uken har prøvd å banke inn navnet på et nytt operativsystem i hodene på folk.
IT-selskapet, som er svært opptatt av å predike sin .Net-strategi, hvor det sentrale begrepet er webtjenester, bruker enorme summer verden over for å få databrukere til å forstå at Windows XP er det eneste saliggjørende operativsystemet du kan benytte heretter, i hvert fall de nærmeste årene.
Samtidig får selskapet enormt mye gratis PR og oppmerksomhet gjennom en verdensomspennende presse- og mediedekning av begivenheten.
Sverige er et av ti utvalgte land som har fått tatt del i den globale kampanjen, og i tillegg allerede har fått en svensk versjon av operativsystemet ut på markedet. Norge må vente på sin lokale versjon. Den norske versjonen er forventet å være klar den 23. november.
Ifølge markedskoordinator Astrid Simonsen starter den norske kampanjen for alvor først den 5. november på TV og i avis.
Men ikke på Internett.
Simonsen opplyser at det eneste de gjør på nettet, er egenannonsering via egne nettsteder som MSN.no og Microsoft.no. I tillegg skal de ha en plakat på VG.no.
- I Norge har vi et helt annet budsjett enn både i Sverige og USA. Kampanjen har ikke startet ennå i Norge, men utifra tidligere erfaringer har vi valgt TV og print, sier hun.
- Men hvis dere har lavere budsjetter enn andre land, er vel ikke TV det billigste alternativet?
- Vi har rettighetene til Madonnas sang 'Ray of Light'. Sammen med mediebyrået har vi funnet ut at det vil skape større oppmerksomhet å sende dette på TV. I tillegg har vi trykket opp et eget magasin som vi har lagt ved Aftenposten og Hjemme-PC, sier hun.
205.000 magasiner gikk ut sammen med Aftenpostens morgennummer i forrige uke. Til sammen 350.000 spesialutgaver av 'Windows Magazine' er trykket opp på papir, og endel av dem blir også lagt ved neste nummer av bladet Hjemme-PC.
- Vi har valgt print for å forklare litt mer om produktet, sier hun.
Dermed har den norske virksomheten valgt en annen mediestrategi enn Microsofts hjemland, USA, hvor du i disse dager ikke kan gå inn på et nettsted uten å møte på XP- annonsering.
Også i Sverige utgjør Internett en betydelig del av markedsføringsmiksen.
- Hadde det vært opp til meg, hadde vi kjørt enda mer online enn hva vi har gjort, sier Jens Gorne. Han er sentral i XP-lanseringen i Sverige.
- Jeg synes Internett er et viktig medium, spesielt for denne type produkter. Vi forsøker å nå 'first users' og da betyr online veldig mye, mener han.
- Vi titter på hvor kundene finnes og putter reklamen på de 'sitene'. Dette gjør vi i samråd med vårt mediebyrå. Men hvert land har store friheter i hvordan de kan plassere kampanjene, sier han og viser til at i Sverige er TV primærmedium, print sekundærmedium og Internett er tredjevalget.
- Men vi bruker mye penger også på nettet, fastholder Gorne.
I Norge opplyser Simonsen at de bruker mye penger på event- og begivenhetsrelatert markedsføring. Hun anslår at de bruker 60 prosent av markedsbudsjettet til begivenhetsmarkedsføring, resten til andre mediebegivenheter.
Administrerende direktør Ole Morten Settevik har beordret alle de norske ansatte ut i felten. I flere dager har de vært ute i 13 ulike byer for å markedsføre XP personlig ulike plasser.
Settevik håper at lanseringen skal føre til at markedet i Norge snur for verdens største og mest kjente rendyrkede programvareprodusent.