BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft prøver å skjule prishopp

Nekter å prate om store lisens-endringer.

Prisene Microsoft tar fra volumlisenskunder spratt ganske kraftig opp fra 1. desember.
Prisene Microsoft tar fra volumlisenskunder spratt ganske kraftig opp fra 1. desember. Bilde: Marius Jørgenrud
5. des. 2012 - 13:00

- Sånne priser er del av konfidensielle avtaler. Jeg må sjekke, men kan ikke garantere at du får noen oversikt, sier Christine Korme, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge til digi.no.

For ordens skyld: Vi har bedt om innsyn i omfattende prisjusteringer Microsoft har gjennomført denne uken, men møter veggen hos Korme.

Hun vil verken gå nærmere inn på hvilke produkter som er berørt, de nye prisene eller hvordan de rettferdiggjør endringene.

Related content
Kraftig prishopp

Sannheten er at Microsofts økte avgiften for klientaksesslisenser («client access license», CAL) med 15 prosent fra og med desember.

Dette gjelder brukerlisenser («user CAL»), en opsjon Microsoft tilbyr for adgang til å benytte programvare med et ubegrenset antall enheter.

Men det stopper ikke der.

Microsoft øker prisen for User Cal med 15 prosent! skriver Atea i sitt kundebrev.
Microsoft øker prisen for User Cal med 15 prosent! skriver Atea i sitt kundebrev.

I sitt nyhetsbrev har Atea advart sine kunder (pdf) om kostnadsøkningen, som ifølge dem berører nesten alle Microsofts ordninger for volumlisenser.

Det er jo en trend i tiden («bring your own device», BYOD) at ansatte tar i bruk stadig nye maskiner og dette vil Microsoft tjene på. For prisen på lisensopsjonen knyttet til en særskilt enhet («device CAL»), som tradisjonelt har kostet det samme, blir ikke endret.

Her er noen av de viktigste endringene:

Sharepoint 2013. Enterprise-opsjonen forsvinner og serverlisensen blir 38 prosent dyrere, sammenlignet med 2010 standard-utgaven. Derimot slipper man nå å kjøpe Sharepoint for Internet Sites. Søketeknologien utviklet av gamle Fast Search & Transfer som Microsoft kjøpte opp i 2008 er nå endelig inkludert som standard. Før var dette et dyrt tilvalg som kostet et sekssifret beløp.

Lync Server 2013. Også dette produktet får nå én lisens (tidligere standard eller enterprise). Lisensavgiften her blir femdoblet (400 prosent dyrere) sammenlignet med Lync 2010 standard.

- Dette er jo kraftige prishopp. Men så kommer produktene også i ny utgave. Så på et eller annet vis er økningen rettferdiggjort gjennom mer funksjonalitet. Vi forstår logikken bak dette, men for oss er det viktig å si ifra til kundene at de må være klar over det, sier en forhandler som har bedt om å få være anonym.

Likeledes har også Visio og Project fått lisenser som vil koste rundt 5-20 prosent mer enn tidligere, selv om det oppgis at oppgradering til pro-versjoner blir rimeligere i en begrenset periode.

Se en større oversikt over endringene fra en britisk forhandler. En større norsk forhandler bekrefter at justeringene gjelder også her til lands.

- Trekker litt på skuldrene

Prisøkningene gjelder for inngåelse av nye volumlisensavtaler. De som allerede har fått frosset prisene trenger ikke bekymre seg for merkostnader før neste fornyelse av avtalen, men for alle andre gikk toget altså i november måned.

- Reaksjonene fra kundene våre har ikke vært noe massivt i den ene eller andre retningen. Mange av avtalene er treårige. Det gjør at man trekker litt på skuldrene når endringene ikke får betydning for budsjettene i år eller neste år, men neste gang de fornyer blir det en liten prisøkning, sier en forhandlerkilde til digi.no.

Volumlisensordningen kan sies å gi en rekke fordeler for kunder, ved at de får løpende tilgang til den nyeste versjonen av programvaren. De slipper også å måtte ta vare på en fysisk pakke med programvare og lisensbevis. Dette er også en måte for Microsoft å differensiere produktene sine på, for slik å kunne ta en større avgift avhengig av hvor mye funksjonalitet som følger med.

Anonyme kilder

En sentral forhandler digi.no har vært i kontakt med hevder at lisens-omleggingen bare er kommunisert til dem i muntlig form fra Microsoft over videokonferanse og ikke skriftlig.

- Når det er dårlige nyheter er det forhandlerleddet som får i oppgave å kommunisere det til kundene. I motsatt fall (ved positive nyheter) tar Microsoft seg ofte selv av kunngjøringen, hevder vedkommende kilde.

Microsoft skal etter det digi.no hører nekte forhandlere å prate med pressen om lisensbetingelser og endringer av typen som er skissert i denne artikkelen. Dette var også erfaringen vi gjorde oss etter å ha forsøkt å få flere ledende lisensaktører i tale. De få som ville prate gjorde det etter løfte om å få være anonyme kilder.

- Noen får prisreduksjon

digi.no stilte Microsoft Norge flere spørsmål i forbindelse med prisendringene. De valgte å svare med én samlet uttalelse per epost:

«Generelt sett informer Microsoft sine storforhandlere og distributører om lisensjusteringer god tid i forveien slik at disse igjen kan informere sine kunder om deres valgmuligheter før justeringene finner sted. Slike justeringer gir ikke nødvendigvis en prisøkning for alle kunder, noen kunder får en prisreduksjon. Sluttpris ut til kunde bestemmes ikke av Microsoft», skriver pressekontakt Christine Korme.

Hun vil heller ikke oppgi hvor mange «Software Assurance»-avtaler de har med norske kunder.

- Slike avtaler er fordelsavtaler som kan tegnes alene eller sammen med lisens og innebærer blant annet en prisgaranti i avtaleperioden, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.