I et nærmest støvsuget arbeidsmarked, har IT-bransjen over flere år slitt med å finne kvalifisert folk. Mange tyr til utlandet enten ved å sette ut tjenesteoppdrag eller hente folk til Norge.
Nå har det nystartede Webstep som ble etablert i oktober 2007, klart å hente 14 seniorkonsulenter på Microsoft-teknologi på utrolige tre måneder.
- Her har vi truffet en gyllen åre i konsulentmarkedet i Oslo. Jeg hadde høye mål på rekruttering, men trodde ikke vi skulle klare å bli så mange på så kort tid, sier daglig leder i Webstep Fokus, Kjell Ljøstad.
Ljøstad kom til Webstep fra Microsoft Norge i oktober 2007, fra en stilling hvor han hadde ansvar for salg mot Microsofts største kunder i mellomstore bedrifter.
Han mener seniorprofilen og fokus på at konsulentene selv skal være med på å bestemme sin faglige utvikling, er årsaken til at de har klart å tiltrekke seg dyktige folk.
Kjell Ljøstad har jobbet tett mot Microsoft-kunder de siste årene, og har gjennom denne tiden fått klare meninger om hva som skal til for å lykkes som kompetansepartner.
– Kundene er lei av juniorer med snever kompetanse. De ønsker ressurser som har vært ute en vinternatt før og som er i stand til å tenke på tvers av Microsoft sin produktplattform. Vi ser at vi får tilgang på oppdrag som gir konsulentene våre faglig utfordrende oppdrag i solide teknologimiljø. Til syvende og sist er dette det som kommer høyest på ønskelisten hos karrierebevisste IT-spesialister, sier han.
Webstep Fokus er satt opp for konsulentoppdrag innen systemutvikling og systemintegrasjon, business intelligence, salgsprosess
og prosjektgjennomføring. De øvrige norske Webstep-kontorene, i Bergen, Stavanger og Trondheim, har alle Microsoft som en av flere teknologiområder og skal fortsette med det.
- I Oslo mente vi det var logisk å etablere et eget selskap med fokus på Microsoft.
God rekruttering på kort tid tar jeg som et tegn på at vi har truffet. Og vi skal vokse mer, sier Ljøstad.