OPPDATERT: Prisøkningen i Norge blir på 15 prosent, ifølge meldinger digi.no har fått tilsendt av lesere.
Microsoft har sendt ut varsel om høyere priser for Azure-baserte skytjenester, som i noen tilfeller blir langt dyrere enn før.
Australske kunder reagerer med vantro, ettersom de allerede ved månedsskiftet får en prisøkning på solide 26 prosent.
Her kan du lese noen av reaksjonene i Microsofts eget forum.
Offisielt er forklaringen en prisjustering for å jevne ut lokale forskjeller, herunder justering for valutaendringer. Den australske dollaren har svekket seg rundt 13 prosent mot den amerikanske dollaren det siste året.
Også euroen er svekket, og nådde natt til i dag et bunnivå mot US dollar, etter at befolkningen i Hellas stemte nei til gjeldsløsningen med EU, melder Dagens Næringsliv.
Men også euro mot dollar har svekket seg, mens norske kroner har svekket seg kraftig mot både euro og dollar siden i fjor høst. Kronesmellen fører med seg dyrere IT-innkjøp for norske virksomheter.
I Sverige har Microsoft varslet en 17 prosent prisøkning for Azure, hevder en svensk bruker i Microsofts supportforum.
Les også: Nå blir IT dyrere
Dermed kan det være duket for prisoppgang også for norske Azure-kunder, uten at digi.no mandag har klart å få dette bekreftet eller avkreftet av Microsoft Norge.
OPPDATERT: Redaksjonen har fått oversendt en e-post Microsoft skal ha sendt sine norske kunder den 30. juni. Ifølge dette notatet vil de norske prisene for Azure og Azure Marketplace øke med 15 prosent fra 1. august.
En talsperson for Microsoft bekrefter til nettstedet The Register at det blir prisendringer «verden over», uten at vedkommende nærmere forklarer hvordan disse justeringene slår ut i ulike markeder.
13 prosent i Europa
Ifølge denne teknologibloggen, drevet av en Microsoft-entusiast, skal prisene for Azure øke med 13 prosent i eurosonen.
«Effective August 1, 2015, local prices for Azure and Azure Marketplace in euros will increase by 13 percent to more closely align with prices in most markets», heter det i e-posten han gjengir fra Microsoft.
Videre oppgis det at kunder med såkalte Enterprise-avtaler (EA), Enterprise Subscription Agreements (EAS) eller Server and Cloud Enrollments (SCE) har en prisbeskyttelse, slik at disse vil være skjermet mot prishoppet, i hvert fall en periode.
Kunder med direktebetaling eller løpende fakturering av tjenestene, eller en annen form for volumlisensavtale vil merke prisoppgangen allerede 1. august, ifølge bloggen.
- Meget overrasket hvis dette stemmer
Sophus Slaatta er norgessjef i det rendyrkede skykonsulentselskapet Nordcloud, en spesialist som forhandler løsninger både fra Microsoft og Amazon.com.
- Når det gjelder en eventuell Azure-prisøkning har vi ikke mottatt noen offisiell informasjon angående dette, men Microsofts prisendringer skjer ofte i forbindelse med at de går inn i et nytt regnskapsår 1. juli, skriver Slaatta i en e-post til digi.no.
Han vil bli svært overrasket dersom Microsoft setter opp prisene for Azure her til lands.
- Skulle dette vise seg å stemme er det meget overraskende, med tanke på den harde konkurransen vi opplever innenfor public cloud i det norske markedet, der det er tre store aktører som dominerer: Amazon Web Services, Microsoft og Google, fortsetter Slaatta.
Flere på banen: Også IBM satser knallhardt i skyen
Priskrig...
De siste årene har det vært ført den reneste priskrig blant leverandørene av skybaserte tjenester, det vil si utleie av blant annet hosting, drift, maskinvarekraft, lagring og nettverk levert per abonnement over internett.
IT-gigantene har investert enorme pengesummer i utbygging av datasentraler og tilbud verden over, med dertil økende konkurranse gjennom mange år. Amazon Web Services har ifølge Slaatta satt ned sine priser over 50 ganger, senest i forrige måned.
Og nylig senket Google prisene for leie av virtuelle maskiner med opptil 30 prosent. IT-giganten stadfestet samtidig at de regner med å følge prinsippet om «Moores lov» (i overført betydning). Senest 18. mai bekreftet de at prisene på skyløsningene deres vil fortsette å falle i takt med at maskinvarekraften øker. Google oppgir at den underliggende maskinvaren faller i pris med rundt 20-30 prosent årlig, og det er denne besparelsen de mener å gi videre til kundene når de henviser til at prisene for skytjenester skal falle fremover.
Les også: Nå sender Oracle alt opp i skyen