I juni kaster Microsoft seg inn en krig der slagmarken er dekket av døde og sårede fra tidligere slag. Og vinnerne - Oracle, IBM og SAP - har solide forsvarsverk.
Markedet er systemer og markedsplasser for handel mellom bedrifter over nettet. En lang rekke markedsplasser og programvareleverandører levde høyt på dette i det såkalte B2B-markedet.
Men siden dotcom-bølgen brøt over i mars 2000, har en lang rekke leverandører og markedsplasser gått overende.
-
Relaterte artikler:
- Massedød blant norske markedsplasser
- Oslo Kommune starter med e-innkjøp
- IBX snart i pluss
- Nok en norsk markedsplass går i graven
Men nå mener åpenbart Microsoft at teknologien og markedet har modnet nok. Tidligere i uken fortalte selskapet på en messe i Florida at man planlegger å lansere Microsoft Business Network i juni.
Det er Cnet som skriver dette.
Programvaren skal la to eller flere selskaper starte netthandel mot hverandre og utveksle ordre, regninger og bekreftelser. Foreløpig er ikke så mye kjent, men systemet må på en eller annen måte la bedrifter opprette en nettbutikk. I tillegg følger det med verktøy for integrasjon mellom eksisterende økonomi- og lagersystem.
Microsoft Business Network bruker XML til dette, men systemet vil også kunne jobbe mot den eldre EDI-standarden. Brukere av systemet vil jobbe gjennom Office, trolig 2003-versjonen som utvider mulighetene for gruppearbeid.
Lanseringen følger Microsofts vanlige angrepsstrategi - selskapet forenkler dyrere produkter og markedsfører dem mot små og mellomstore bedrifter som ikke trenger alle de avanserte funksjonene som større bedrifter trenger.
Microsoft sier at Microsoft Business Network retter seg mot bedrifter med mindre enn 1000 ansatte. Dette regnes som små eller mellomstore bedrifter i USA, men fanger nesten hele næringslivet her i Norge.
Lykkes Microsoft med å redusere kompleksiteten og prisen for netthandel mellom bedrifter, kan det åpne seg et stort marked. For i dag innrømmer både bransjen og de som har gjennomfør prosjekter at det er dyrt og krevende.
I første runde slipper Microsoft sin nye programvarepakke i det nord- og sør-amerikanske markedet. Produktet er derfor åpenbart internasjonalisert, men når det dukker opp europeiske versjoner eller hva det vil koste, er foreløpig ukjent.