Annonsørene ønsker å være der kundene er - eller rettere sagt der kundene tilbringer tid. Og det er i stadig mindre foran TV-skjermen eller avisene, både i USA og Europa.
Unge mennesker bruker mer tid i virtuelle spillverdener og derfor har reklame utplassert på vegger og som produkter rundt i spill blitt en finurlig, men svært attraktiv form for reklame.
For å sikre seg et bit av dette voksende markedet og kanskje betjene sine egne behov, kjøpte Microsoft i går Massive, et av flere såkalte mediabyråer som har spesialisert seg på å formidle reklame-plass i spill.
Microsoft er selv en stor spillprodusent og samarbeider med alle produsentene som skal lage spill til Xbox.
Spill-annonsene er ofte ikke statiske, men oppdateres over nettet slik at spillere ikke får se den samme annonsen hver gang de er på samme sted i spillet. Dette gjør også at annonsene kan vise helt nye produkter i spill som ble lansert før produktene.
Selskaper som Massive er altså bindeleddet mellom spillprodusenter som tilbyr plass og kunder som ønsker å kjøpe slik form for rene annonser eller produktplasseringer.
Massiv har bygget seg opp på to år til en stab på 80 ansatte og ble i følge Wall Street Journal solgt for 200-400 millioner dollar - altså minst 1,3 millliarder kroner.
Massive har selskaper som Coca-Cola og Honda på liste over kunder som kjøper plass i spill. Annonser fra Massive vises blant annet i spillet "Splinter Cell: Chaos Theory" og SWAT 4. Bildet under viser en scene fra SWAT 4 med Coca Cola-reklame i form av flasker og automater.
Dette er stiv pris for et selskap som bare er en mellommann i et raskt voksende, men fremdeles minimalt marked. I følge analyseselskapet Yankee Group er markedet for spillannonser i år ende på 56 millioner dollar. Yankee spår en vekst til 700 millioner dollar i 2011.