I 2004 og 2005 var det Google alle skulle kopiere. Nå er det video-tjenesten Youtube og sosialnettverk-tjenesten MySpace.
Les også:
- [16.02.2007] Microsoft åpner sin YouTube-konkurrent
- [19.09.2006] Microsofts Youtube-alternativ er nå i beta
- [04.09.2006] Svensker lanserer norsk Youtube-alternativ
Muligheten for enkelt å dele ut og se på video har gjort Youtube til en stormsuksess. Mange lager derfor konkurrerende tjenester, og nå ser Microsofts også ut til å kaste seg inn i denne kampen.
Nettstedet har fått navnet Soapbox, eller såpeboks på norsk. Den er foreløpig kun i intern beta. Dersom man prøver å gå inn på adressen får man i skrivende stund bare denne meldingen:
Connection to this site has been restricted to corpnet only.
Når den er klar for en åpen beta, vil den trolig finnes på denne adressen: http://soapbox.msn.com.
Ifølge nettstedet Liveside.com vil den nye tjenesten blant annet ha støtte for at man kan laste opp opptil 100 megabyte store filmer i nesten hvilket som helst format. Filmsnuttene skal kunne tagges og kategoriseres, det skal være mulig å se en film samtidig som man leter etter en annen og man skal kunne sette opp tjenesten sammen med en etablert Windows Live Space-profil. I tillegg skal det være mulig å sette opp en personlig RSS-feed og man skal kunne innlemme videosnuttene i egen blogg eller på eget nettsted.
Liveside.com mener at tjenesten vil bli tilgjengeliggjort som en offentlig beta i løpet av de nærmeste ukene.