DirectX er navnet på et sett med programmeringsgrensesnitt (API-er) som tilbys i Windows for å gjøre det enklere å lage programvare som tar i bruk 3D-grafikk og lyd. De fleste av dagens spill utnytter DirectX og teknologien støttes dessuten av så godt som alle grafikkort på markedet.
Den nyeste varianten av DirectX til nå er versjon 10.1. Denne stort sett bare av grafikkbrikker fra AMD. Nvidia mener denne versjonen ikke gir noen store fordeler og planlegger derfor ikke å implementere full støtte for den i sine brikker. Dette har ført til at svært få spill tar i bruk nyhetene i versjon 10.1, noe som inkluderer noe få forbedringer knyttet til bildekvalitet.
Les også:
- [06.03.2014] Nå kommer DirectX 12
- [23.09.2009] AMD med superkraftig grafikkprosessor
- [14.10.2008] Microsoft har døpt Windows 7
- [19.08.2008] Slik skal Microsoft bygge Windows 7
- [15.11.2007] AMD-grafikk først med støtte for DirectX 10.1
- [27.08.2007] Mener DirectX 10 kun for Vista var en tabbe
- [23.04.2007] Lover Vista-grafikk for eldre Windows-utgaver
- [21.02.2007] Omsider Vista-drivere for DirectX 10-grafikk
- [09.11.2006] Nvidia først ute med DirectX 10-grafikk
- [15.05.2006] Ny DirectX skal trekke spillere til Windows Vista
Men heller ikke DirectX 10 er veldig ettertraktet blant spilleverandørene. Årsaken er trolig at DirectX 10 krever at brukeren har Windows Vista, og som kjent er det fortsatt mange flere som bruker Windows XP enn Vista.
I neste uke, under Microsofts konferanse for spillteknologi, XNA Gamefest, skal Microsoft fortelle om nok en generasjon av DirectX, nemlig versjon 11. Det er i første rekke Direct3D-komponenten Microsofts foredragholdere vil fokusere på.
Ifølge agendaen skal Direct3D 11 blant annet ha egenskaper som gjør det enklere å lage innhold som skalerer fra små skjermer til store skjermer med høy oppløsning, på tvers av ulike CPU- og GPU-konfigurasjoner.
Direct3D 11 skal inkludere nye, programmerbare og faste funksjonstrinn som åpner for kraftigere og mer fleksibel tessselering, noe som blant annet skal kunne gjøre det mer effektivt og intuitivt å skape og gjengi hår og terreng. Nvidia har dette som tema i flere foredrag under en annen konferanse, Siggraph 2008, i august.
Ifølge Microsoft påtvinger Direct3D-grensesnittet noen restriksjoner i beregningsmodellen for å oppnå optimal gjengivelsesytelse. I Direct3D skal Compute Shader være en måte å få tilgang til regnemulighetene uten så mange begrensninger. Den skal åpne for operasjoner på andre generelle datastrukturer enn bare matriser, men også på klasser med algoritmer.
De viktigste egenskapene inkluderer kommunikasjon mellom tråder og et rikt sett med primitiver for I/O-operasjoner knyttet til vilkårlig tilgang og streaming.
Disse egenskapene skal gi raskere og enklere implementeringer av teknikker som allerede er i bruk, slik som effekter knyttet til bilde- og etterprosessering. Men de skal også åpne opp for nye teknikker som gjøres tilgjengelig gjennom maskinvare med støtte for Direct3D 11.
Det antas at DirectX 11 vil gjøres tilgjengelig omkring lanseringen av Windows 7, selv om DirectX 11 ikke skal være direkte knyttet til utviklingen av den kommende Windows-versjonen. Det ventes derfor også at DirectX 11 vil gjøres tilgjengelig for Windows Vista.
Men verken AMD eller Nvidia skal ha sagt noe om når de planlegger å innføre støtte for DirectX 11. Nvidia var først ute med å støtte DirectX 10, omtrent samtidig som Windows Vista ble lansert.
Les også:
- [06.03.2014] Nå kommer DirectX 12
- [23.09.2009] AMD med superkraftig grafikkprosessor
- [14.10.2008] Microsoft har døpt Windows 7
- [19.08.2008] Slik skal Microsoft bygge Windows 7
- [15.11.2007] AMD-grafikk først med støtte for DirectX 10.1
- [27.08.2007] Mener DirectX 10 kun for Vista var en tabbe
- [23.04.2007] Lover Vista-grafikk for eldre Windows-utgaver
- [21.02.2007] Omsider Vista-drivere for DirectX 10-grafikk
- [09.11.2006] Nvidia først ute med DirectX 10-grafikk
- [15.05.2006] Ny DirectX skal trekke spillere til Windows Vista