Etter å ha blitt anklaget av Google for å stjele søkeresultater og å ha kommet med et litt tvetydig svar på tiltalen, kom Microsofts Bing-team i går med en kategorisk avvising av det hele.
– Vi kopierer ikke resultater fra noen av våre konkurrenter. Punktum. Full stopp. Vi har noen av de beste hjernene i verden innen søkekvalitet og -relevans, og det er fornærmende dersom en konkurrent beskylder enhver av disse for slik aktivitet, skriver Yusuf Mehdi, senior visepresident for Microsofts Online Services Division, i dette blogginnlegget.
Mehdi skriver videre at honningfellen – også kalt «Bing Sting», som Google arrangerte for å bevise at enkelte søkeresultater i Bing er basert på resultater fra Googles søketjeneste, er basert på en type angrep som kalles for klikksvindel, og som benyttes av spammere på weben til å narre forbrukere og til å produsere falske søkeresultater.
Samtidig hevder Mehdi at fellen ikke beviser annet enn det bransjen visste fra før, nemlig at et av mange hjelpemidler Microsoft bruker for å tilby gode søkeresultater i Bing, er å se på anonyme data over hvilke lenker brukerne av blant annet Bing Toolbar klikker på når de besøker et nettsted.
Mehdi skriver at noe av bakgrunnen for Googles forsøk er at søkeresultatene i Bing blir stadig bedre, ikke minst etter en større oppdatering i oktober. Han mener at Google har lagt merke til dette og derfor har begynt å bekymre seg.
Bortsett fra denne ikke helt nye twittermeldingen fra selskapets Amit Singhal, ser det ikke ut til at Google har kommentert de nyeste uttalelsene fra Microsoft.
Les også:
- [23.09.2011] Har tapt 5,5 milliarder dollar på Bing
- [15.08.2011] – Yahoo! best på søk
- [04.02.2011] Google krangler videre med Microsoft
- [02.02.2011] Google anklager Microsoft for søkejuks