Microsoft arbeider hardt med å spre Windows fra skriverbordet og serverne til andre typer maskiner. Men selskapet har mislykkets så langt på TV-bokser og det siste angrepet på mobilmarkedet har ikke gitt de store resultatene.
Det er Symbian som er markedsleder her og selskapet eies av mobilprodusenter som Nokia, Motorola og Sony Ericsson. Microsoft har derfor alliert seg med asiatiske produsenter som er vant til arbeidsdelingen fra PC-bransjen. Særlig de funksjonssterke mobiltelefoner fra HTC lansert av blant annet mobilselskapet Orange har fått mye oppmerksomhet, men kjøperne ser ikke ut til å være imponert.
Tall for andre kvartal fra analyseselskapet Canalys viser at Microsoft-drevne telefoner bare har kapret 5,9 prosent av markedet for såkalte avanserte smart-telefoner i Europa, Midt-Østen og Afrika i andre kvartal. Dette skriver Wall Street Journal.
Resten av kundene, 94 prosent, valgte en telefon med Symbian-operativsystemet.
Tallene er svært viktige, både for Microsoft, men også selskaper som Nokia fordi analytikere tror at halvparten av alle mobiltelefoner i 2007 vil være funksjonsrike smarttelefoner med operativsystemer.
Microsofts store trøst er at selskapet spiser markedsandeler fra Palm i markedet for lommedatamaskiner.