I et forsøk på å gi Apples iPod/iTunes-kombinasjon tøffere konkurranse, skal Microsoft både lansere musikkspilleren Zune og en ny musikkbutikk. Musikkspilleren er ikke kommet i salg, men nå har Microsoft åpnet musikkbutikken.
Ifølge idg.se vil kunder på MSN Music bli sendt videre til den nyopprettede siden til den digitale mediespilleren Zune som allerede er tilgjengelig og tilbyr blant annet salg av musikk.
Brukere som går inn på Microsofts nettbutikk på nettet, MSN Music, og klikker på lenken for kundetjenester vil bli møtt av en beskjed om at MSN kommer til å slutte med sitt musikksalg. Fra og med den 14. november i år kommer kunder istedet til å bli lenket videre til siden for Microsofts nye mediespiller Zune.
Kvaliteten på Zune-tjenestene til Microsoft vil trolig være avgjørende når selskapet skal forsøke å lokke potensielle kunder til å velge Zune-spilleren i stedet for iPod eller en annen, rimeligere MP3-spiller. Apples helhetlige iPod-iTunes-iTunes Music Store-plattform har vært en suksess. Microsoft utfordring er å gjøre dette på enda bedre måte, eventuelt å tilby noe som tiltrekker de som ønsker en helhetlig plattform, men som er misfornøyde med Apples løsninger.
Zune.net inneholder detaljer om Zune i tillegg til å være en nettbutikk med salg av musikk og nedlastingstjenester. Siden tilbyr også tilbehør til Zune, som for eksmpel dockingstasjon med høytalere og fjernkontroll.
Microsoft offentliggjorde tidligere i høst den amerikanske prisen på selskapets digitale mediespiller, Zune. Den skal kommer på markedet i USA den 14. november.
Den veiledende prisen er som ventet 249,99 dollar. Dette er 99 cent mer enn Apple iPod med 30 GB harddisk. Det er derfor ingen tvil om hvor Microsoft vil forsøke angripe Apple i denne runden. Den største forskjellen på de to, bortsatt fra utseendet og programvare, er at Zune har noe større skjerm.
Les også:
- [19.06.2008] Microsoft avliver likevel ikke musikkfiler
- [03.01.2007] Entusiaster forbereder Linux på Zune
Det er ikke ventet at Zune vil lanseres i Europa før i 2007.