BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft tilbyr hele kontoret i nettskyen

«Office 365» har også Sharepoint, Exchange og Lync, uten investeringer i eget maskineri.

20. okt. 2010 - 10:46

Microsoft har kunngjort et nytt produkt, «Office 365», som de selv betrakter som like epokegjørende som det grafiske brukergrensesnittet: All funksjonalitet som i dag leveres gjennom klient- og serverapplikasjoner som Office, Exchange, Sharepoint og Lync (tidligere Office Communications Server), gjøres tilgjengelig gjennom nettskyen.

Bedrifter som tar Office 365 i bruk, vil kunne tilby sine ansatte tilgang til Office-applikasjoner fra enhver nettleser – også Firefox, Chrome, Safari og Opera – og fra enhver klient, samt alle moderne samhandlingsverktøy, fra tilstedeværelse til videokonferanser.

Office 365 skal lanseres i Norge og internasjonalt i løpet av første halvår 2011. Tjenesten erstatter dagens Business Productivity Online Suite (BPOS) og Office Live Small Business. En egen versjon tilrettelagt for utdanningsinstitusjoner vil erstatte dagens Live@edu. Det varsles at Dynamics CRM vil innlemmes i Office 365 i løpet av neste år.

Tjenesten prises per bruker per måned.

Den vil tilbys i to ulike varianter. En variant primært beregnet på bedrifter med opptil 25 ansatte koster 6 dollar per bruker per måned. Da får man dagens online-utgave av kontorpakken, Office Web Apps, med begrensede nettutgaver av Word, Excel, Powerpoint og OneNote. I tillegg får man mobil e-post og kalender til alle ansatte, verktøy for å legge opp eksterne og interne nettsteder, samt video- og webkonferanser.

Den fullverdige varianten er døpt «Office 365 for Enterprises»: Den krever ikke nødvendigvis at man er en storbedrift, men at man ønsker å differensiere IT-tjenestene til ulike grupper av ansatte. Det gjenspeiles i prisen: Fra 2 til 27 dollar per bruker per måned.

Brukere som det betales 2 dollar i måneden for, har ingen pc på sin faste arbeidsplass, men trenger likevel tilgang til e-post for å ta del i bedriftens digitale rutiner. Dyrere brukere kan få for eksempel gis tilgang til den fullverdige kontorpakken Office Pro Plus, eller til mer framskredne sosiale tjenester. Enterprise-utgaven tilbyr ellers e-postarkivering, talemeldinger i innboksen og så videre.

Office Pro Plus må installeres på en lokal pc, men betales per abonnement, ikke enkeltlisens.

Kunngjøringen av Office 365 innebærer en viktig erkjennelse fra Microsofts side. Selskapets egen Office-sjef, Kurt DelBene, formulerer det slik:

– Sannheten er at få kunder har ressurser til selv å legge ut Office, Sharepoint, Exchange og Lync.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Han legger til:

– Med nettskyen kan vi samle teknologien for kunder på en måte de hittil ikke har vært i stand til å oppleve.

Det er altså ikke regningssvarende, annet enn kanskje for de aller største, å drifte egne servere for Sharepoint, Exchange og Lync. Moderne samhandling har følgelig vært forbeholdt noen få av de store. Office 365 er derfor et forsøk på å løse nøkkelproblemet til Microsoft: Forenkle implementeringen av tjenester for kontor og samhandling – og etter hvert også kundepleie – med alle de forgjettede fordelene som integrasjonen av Office i alle de øvrige produktene lover.

I tillegg til enkelhet, større stabilitet og pålitelighet, kan Microsoft argumentere økonomisk: Office 365 gjør det overflødig å investere i egen serverpark, og man vet nøyaktig hva man har av utgifter til IT. Selskapet anslår besparelser på fra ti til 50 prosent.

Et tredje argument er sikkerhet. Det går ikke bare på at sikkerhetskopiering går automatisk i nettskyen – uten at det er sagt noe om juridisk ansvar ved eventuell tap av informasjon – men også på at Microsofts datasentraler oppgis å ha fysisk og annen sikring langt utover det vanlige bedrifter har råd til på egen hånd.

Blant kundene som har vært med på tidlige forsøk med Office 365er kjente varemerker som Accenture, France Telecom, McDonald's, Coca Cola, Siemens og Starbucks. Et interessant eksempel for potensielle norske kunder er det britiske meieriet Milk Link, et samvirke eid av 1500 melkebønder, med 1200 ansatte fordelt på sju produksjonsanlegg og en årsomsetning på 5 milliarder kroner. De legger vekt på muligheten til å få én plattform som tilfredsstiller IT-behovene til alle ansatte og eiere, fra dem som nøyer seg med e-post til dem som trenger fullverdige utgaver av Exchange og Sharepoint.

En fjær i hatten for Microsoft er at de har vunnet en kontrakt med den amerikanske delstaten California, som innebærer at 169 000 ansatte skal over på Office 365. Det er en velkommen seier over Google, som for et år siden slo Microsoft i et tilsvarende anbud fra millionbyen Los Angeles, for 30 000 ansatte.

Microsoft åpner nå et begrenset betaprogram for Office 365, på sju språk i tretten land. Norge er ikke blant disse, det er derimot Canada, Frankrike, Hongkong, Irland, Italia, Japan, Mexico, Puerto Rico, Singapore, Spania, Storbritannia, Tyskland og USA.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.