FORBRUKERTEKNOLOGI

Microsoft varsler e-postrevolusjon

Outlook.com kverker Hotmail.

Microsofts toppsjef Steve Ballmer har lansert en rekke nyheter de siste månedene. Sist i rekken er en kraftig oppgradering av mail-tjenestene, som skal integreres svært tett med en rekke sosiale medie-plattformer samt Office-pakken. Bildet er fra lanseringen av Office 2013 tidligere i sommer.
Microsofts toppsjef Steve Ballmer har lansert en rekke nyheter de siste månedene. Sist i rekken er en kraftig oppgradering av mail-tjenestene, som skal integreres svært tett med en rekke sosiale medie-plattformer samt Office-pakken. Bildet er fra lanseringen av Office 2013 tidligere i sommer.
1. aug. 2012 - 09:43

Microsoft rullet natt til onsdag ut Outlook.com, en web-basert epostklient som skal ta over for Hotmail og bli en sterk konkurrent til Googles Gmail.

Den nye løsningen Microsoft har rullet ut har et langt bedre brukergrensesnitt enn Hotmail, og er tilpasset nettlesere både på PC og mobiltelefoner samt nettbrett. Det blir heller ikke noen displayannonser eller søkebokser som tar opp plass.

Dessuten skal man enkelt kunne koble seg til en rekke ulike plattformer via den nye Outlook-løsningen. I forhåndsversjonen som er lansert kan brukerne koble seg til Facebook, Twitter, LinkedIn, Google og snart Skype.

– Du kan få se bilder av dine venner, se beskjeder, statusoppdateringer og samtaler, alt drevet av en alltid oppdatert kontaktliste som er koblet til alle disse nettverkene, skriver Microsoft i sitt presentasjonsmateriell.

 <i>Bilde: Microsoft</i>
Bilde: Microsoft

Microsoft håper med Outlook.com at de kan ta web-basert mail et steg videre siden starten med Hotmail i 1996. Dette ble en svært populær tjeneste og kjøpt opp av Microsoft allerede i 1997. Selv om de ulike mail- og kommunikasjonsløsningene fra Microsoft har hatt flere navn oppgjennom tidene har de beholdt og promotert Hotmail-navnet.

Nå er imidlertid det over, og Outlook vil bli merkevaren som selskapet skal satse på. Også Microsoft Live vil dø som merkevare, som digi.no tidligere har meldt. Outlook er den overlegent mest brukte mailklienten, men Googles Gmail har spist seg innpå. Outlook er åpenbart Microsofts definitive svar på utfordringen.

Outlook vil også gi gratis støtte for sine populære Office-programmer gjennom Outlook.com. Det betyr at man kan åpne og redigere for eksempel Word- og Excel-dokumenter fra mailvedlegg uten å forlate innboksen. Dessuten blir løsningen levert sammen med SkyDrive, Microsofts skylagringstjeneste, slik at man ikke lengre trenger å bekymre seg for tilgjengelig lagringsplass.

 <i>Bilde: Microsoft</i>
Bilde: Microsoft

Et annet punkt Microsoft understreker i sin informasjon om den nye tjenesten er privatliv.

– E-post er privat og konfidensiell og de fleste vi har snakket med ønsker at det skal fortsette å være slik. Vi vil ikke skanne gjennom e-postinnholdet ditt eller vedleggene og selge denne informasjonen til annonsører eller noe annet selskap. Vi vil ikke vise annonser på personlige samtaler. Vi vil la deg bestemme om du vil koble din konto til sosiale nettverk og hvilke du vil bruke. Du kontrollerer hvem du er venn med eller følger, skriver Microsoft med en tydelig henvisning til Gmails annonsepraksis.

Alle dagens brukere av Hotmail blir invitert til å oppgradere til forhåndsversjonen av Outlook.com. Da vil alle dine kontakter og all informasjon på den eksisterende løsningen bli med over. Du kan også få inn mail fra Gmail eller andre tjenester. Alle blir invitert til å skaffe seg sin egen adresse som ender med @outlook.com.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.