XNA er navnet på Microsofts utviklingsplattform for nestegenerasjons spill. Selskapet ønsker at spill for framtidige utgaver av selskapets spillplattformer - inkludert Windows, Xbox og Windows Mobile-baserte enheter, skal utvikles ved hjelp av verktøy og teknologier fra XNA-utviklingsplattformen.
XNA er ment å være et nytt økosystem for programvareverktøy og teknologier som kan utveksler og brukes om hverandre, fra Microsoft, mellomvare- og spillutviklingsselskaper.
Ifølge Microsoft vil XNA skape et felles miljø som frigjør utviklerne fra det å måtte skrive generell, repeterende standardtekstkode. I stedet skal utviklerne få fokusere på den kreativiteten som skiller spillene fra hverandre.
Helt konkret vil Microsoft gjøre tilgjengelig felles løsninger som tidligere bare har eksistert for én av plattformene. Dette inkluderer at utviklingsverktøyene som benyttes for å gi Xbox Live funksjonalitet for fakturering, sikkerhet, innlogging og venner, også vil bli tilgjengelige for Windows. Dette kan bety at også Windows-brukerne vil kunne spille spill via Xbox Live.
I tillegg vil Microsoft i lys av XNA utvikle en felles referansedesign for kontroller, med et forent inndata-API og standardiserte knapper på tvers av flere plattformer. Dette vil føre til at spillkontrollene for Windows og Xbox vil være felles.
Innen grafikk og lyd, har mange verktøy tidligere bare vært tilgjengelige for utviklerne av Xbox-spill. Dette inkluderer analyseverktøyet PIX og lydverktøyet XACT. Disse vil nå bli tilgjengelige også for utviklerne av Windows-spill. Samtidig vil teknologier som til nå bare har eksistert for Windows, blant annet High-Level Shader Language (HLSL), bli tilgjengelig for Xbox.
Alt i alt skal dette gjøre det enklere for utviklerne å lage spill som kan brukes på flere plattformer.
Til tross for disse endringene, vil fortsatt DirectX API-en og Visual Studio være det viktigste grunnlaget for utvikling til begge plattformene.
Mer om XNA på denne siden.