Populariteten av det sosiale nettverksstedet Facebook har på kort tid eksplodert og bare i Norge antas det nå å være 400.000 medlemmer. Men nettstedet er ikke bare populært blant mannen i gata. Nå vil også de store IT-gigantene ha sin bit av kaka.
Både Microsoft og Google skal være interessert i å kjøpe seg inn i nettjenesten. Det vil isåfall gjøre den 23-årige gründeren Mark Zuckerberg søkkrik.
Ifølge Wall Street Journal er Microsoft i samtaler om en investering på noen hundre millioner dollar for en mindre andel av Facebook.
Investeringen vil kunne verdsette hele Facebook til ti milliarder dollar.
digi.no skrev i går om at det kan bli en dyr affære for Microsoft. Det store spørsmålet er hva slags avtale Microsoft kan få med seg: Google solgte søkeord-annonser for 3,9 milliarder dollar i siste kvartal og har knust Microsoft. Kan Microsoft sikre seg rettighetene til å selge annonser på Facebook?
Les også:
- [25.10.2007] Microsoft kjøper seg inn i Facebook
- [25.09.2007] For dyrt for selv Microsoft
Facebook har i utgangspunktet utviklet sitt sosiale nettverk på lukkede plattformer, men Zuckerberg kunngjorde i sommer hele 85 nye tjenester designet av 65 selskaper etter invitasjon fra Facebook.
- Vi skal bli Windows på nettet, sier Zuckerbergs, til Wall Street Journal, og sammenligner det Facebook nå gjør med det Microsoft gjorde for mange, mange år siden, da de ba tredjeparts selskaper om å lage programmer til sitt eget operativsystem.
Her er noen av partnerne som allerede har laget små programmer eller tjenester på Facebook-plattformen:
- Microsoft
- Amazon
- Photobucket
- Slide
- iLike
- Jajah
- uPlayMe
- Wahington Post
- Ma.gnolia
- Jaxtr