Microsoft lanserte i går kveld et helt nytt chat-basert samarbeidsverktøy som har fått navnet Teams. Selskapets nye storsatsning innenfor samarbeidsverktøy er tett integrert med både Office 365, OneDrive og Skype.
Til tross for at det er en del likheter mellom Teams og konkurrenten Slack, er det likevel ganske mange forskjeller. Microsoft Teams kan for eksempel organisere diskusjoner i tråder. Det betyr at en bruker kan begynne å diskutere et bestemt tema og så vil hele denne diskusjonen være organisert på ett sted. Diskusjonstrådene er i utgangspunktet synlige for alle, men man kan også lage private diskusjonstråder. Og det er selvfølgelig mulig å dele filer i diskusjonstrådene.
Skype er som nevnt også integrert, slik at man også kan arrangere møter via Teams, enten som video- eller lydsamtaler.
Tabs gir oversikt
Microsofts Office-sjef Kirk Koeningsbauer skriver i et blogginnlegg at Word, Excel, PowerPoint, SharePoint, OneNote, Planner, Power BI og Delve er bygget inn i Teams, og at man i tillegg bruker Microsoft Graph til å automatisk hente frem relevant informasjon som brukere kan dele med hverandre.
Man skal enkelt kunne få oversikt over alle diskusjonene som foregår i det teamet man jobber i, omtrent som i en slags innboks. Office 365 Groups ligger i bunnen av Teams-programvaren, og gjør det mulig å dele informasjon på tvers av ulike applikasjoner.
Med funksjonen Tabs skal teamene man jobber i få kjapp tilgang til dokumenter og skytjenester man bruker ofte, og det er også mulig å koble på tredjeparts tjenester som Twitter, GitHub, Zendesk, Hootsuite, og så videre. Det er ellers mulig å bruke boter til for eksempel å automatisk svare på spørsmål eller sende ut relevant informasjon.
(artikkelen fortsetter under)
Ifølge Microsoft er det lagt stor vekt på sikkerhet, og i tillegg til kryptering både av lagrede data og under overføring av data, er tjenesten i samsvar med blant annet EU Model Clauses, ISO 27001, SOC 2, HIPAA og flere standarder.
Tilgjengelig til de fleste plattformer
Teams er tilgjengelig som betaversjon nå i 181 land – inkludert Norge. Tjenesten kan brukes via web, eller via apper for Windows, macOS, iOS, Android eller Windows-mobiler. Den endelige versjonen vil lanseres i første kvartal 2017.
For å få tilgang til tjenesten må bedriften ha et Office 365-abonnement av typen Business Essentials, Business Premium eller Enterprise E1, E3 eller E5. Teams vil også være tilgjengelig for de som har kjøpt Enterprise E4 tidligere. For å skru på tjenesten må man gå inn i administrasjonspanelet til Office 365 og velge Settings -> Services & Add Ins -> Microsoft Teams.
Tidligere i høst lanserte Microsoft også nye funksjoner som skal gjøre det enklere å finne relevant informasjon på tvers av ulike Office-applikasjoner. De nye funksjonene er drevet av Microsoft Graph, som har røtter i det tidligere norske søkemotorselskapet Fast.