BEDRIFTSTEKNOLOGI

Milliard oppkjøp innen kundepleie

Peregrine Systems betaler over en milliard dollar for sin mindre konkurrent Remedy. Kjøpet betyr utvidet kundekrets og tilgang til et spesialisert utviklingsverktøy.

11. juni 2001 - 14:24

Transaksjonen omfatter en blanding av aksjer og likvider verdt 1,09 milliarder dollar til sammen. Aksjedelen av transaksjonen verdsetter Remedy til over 35 dollar per aksje. På Nasdaq-børsen kunne du før helgen kjøpe Remedy for under 19 dollar aksjen.

Begge selskaper har opplevd en stor omsetningsøkning de siste årene. Remedy er mest kjent for sitt helpdesksystem og for utviklingsverktøyet Action Request (AR) System. Kundekretsen er konsentrert om små og mellomstore bedrifter. Remedy utgjør blant annet en viktig av assortimentet til det norske Bull-selskapet Integris. Det har en egen brukergruppe i Norge.

Peregrine har i hovedsak store bedrifter i kundekretsen. Det leverer systemer for å styre bedriftens eiendeler, ansatte og forhold til partnere.


Selskapets ledelse forteller at oppkjøpet er viktig fordi den utvider kundekretsen og posisjonerer det for den forventede økonomiske oppgangen. Kundepleie vil bli et viktig satsingsområde.

Av pressemeldingen går det fram at AR System vil bli utvidet slik at det også kan brukes til å skreddersy Peregrines systemer. AR System vil oppgraderes til versjon 5.0 i løpet av fjerde kvartal.

Oppkjøpet er anbefalt av styrene til begge partene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.