Det norske ventureselskapet Northzone har en urealisert gevinst i det svenskbaserte musikkstrømmeselskapet Spotify på hele 2,2 milliarder norske kroner. Det melder Dagens Næringsliv.
Selv om selskapet har til gode å tjene penger har investorene flokket seg om musikkstrømmetjenesten, som erobrer stadig nye markeder. I november hentet selskapet inn 1,5 milliarder kroner i en emisjon, som priset selskapet til 24,4 milliarder kroner.
– Folk mente vi var gale da vi investerte i Spotify i 2008, sier Northzone-partner Tellef Thorleifsson i en kommentar til avisen. Etter det DN erfarer skal han og resten av investeringsteamet ha oppnådd en gevinst på 1380 prosent i løpet av de fem årene de har eid aksjer i musikktjenesten. Ifølge Thorleifsson var ikke det en tilfeldighet.
– Vi har bevisst sett på muligheter innen digital underholdning og musikk. Spotify er faktisk ikke et tilfeldig lodd for oss, det er bevisst jobbing.
Northzone er nå i ferd med å etablere sitt syvende fond og har hentet inn 1,2 milliarder kroner fra interesserte investorer. Pengene skal plasseres i nordisk-baserte teknologiselskaper. Siden starten i 1996 har selskapet investert i en rekke teknologi-selskaper som Energy Micro, Funcom og NextGenTel.
Les også:
- [18.02.2014] Spotify gjør seg klar for børs