PERSONVERN

Milliongebyr til tysk tele­operatør for brudd på GDPR

Blant de største gebyrene til nå i 2019.

1&1 Telecom må ut med nesten 10.000 slike sedler for å betale GDPR-gebyret selskapet nå har blitt ilagt.
1&1 Telecom må ut med nesten 10.000 slike sedler for å betale GDPR-gebyret selskapet nå har blitt ilagt. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/AVN Photo Lab
Harald BrombachHarald BrombachJournalist
14. des. 2019 - 13:00

Den tyske teleoperatøren 1&1 Telecom, som tilbyr både mobil-, internettaksess- og hostingtjenester, har blitt ilagt et gebyr på 9,55 millioner euro etter at selskapet har vært for slepphendte med å oppgi kundeinformasjon fra selskapets callsenter. Selskapet er et datterselskap av 1&1 Drillisch AG.

Alt som skulle til for å få utlevert kundedata via telefon, var å oppgi navn og fødselsdato på kunden. 

Eva Jarbekk og Luca Tosoni i advokatfirmaet Schjødt. <span style="font-style: italic; color: rgb(75 85 99/var(--tw-text-opacity)); font-size: 0.875rem;">Foto: Schjødt</span>
Les også

Dette må bedrifter gjøre

Dette skriver det tyske datatilsynet BfDI (Bundesbeauftragte für den Datenschutz und die Informationsfreiheit) i en pressemelding. Begrunnelsen for gebyret er at 1&1 Telecom har brutt med GDPR-artikkel 32, som blant annet krever at virksomheter er forpliktet til å ta i bruk tekniske og organisatoriske tiltak for systematisk å beskytte prosesseringen av persondata. 

Samarbeid lønte seg

Ifølge BfDI skal telekomselskapet ha vist stor åpenhet og samarbeidsvilje etter at svakhetene ble påpekt. Det skal raskt ha innført ytterligere krav om informasjon før kundeopplysninger blir utlevert, og er nå i ferd med å innføre en ny autentiseringsprosedyre i samarbeid med personvernmyndighetene i Tyskland.

Til tross for at det gebyr er så stort at det lett kommer inn på listen over de ti største GDPR-gebyrene som har blitt ilagt virksomheter i 2019 (Digi ekstra), så har viljen til samarbeid fra 1&1s side bidratt til at gebyr er på det BfDI kaller et lavt nivå. 

Noe av det som selvfølgelig har trukket opp, var det ikke var et begrenset antall kunder som kunne ha blitt berørt av dette, men samtlige av de mer enn 4 millioner kundene i kundedatabasen til selskapet. 

Oslo tingrett mener at konflikten mellom det norske IT-selskapet og Festportalen kunne vært løst utenfor rettssalen. – Det kan nevnes at retten også under hovedforhandlingen flere ganger oppfordret partene til å vurdere en minnelig løsning, skriver tingrettsdommer Eirik Aass i dommen.
Les også

Brukte 180 timer på å rette opp – men retten mener de ikke har lidd noe tap

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.