Kelkoo Norges administrerende direktør Tore M. Sletmoen ser lyst på fremtiden for norsk e-handel, selv om omsetningen i hans egen bedrift er forsvinnende liten:
I 2. kvartal av 2001 var omsetningen på 1,7 millioner norske kroner, noe som er en vekst på 16 prosent fra 1. kvartal. Og en vekst på 45 prosent (!) fra samme kvartal i fjor. Det vil si at selskapet omsatte for under 1 millioner kroner i 2. kvartal i fjor.
- Du må huske at gamle Zoomit egentlig var et utviklingsselskap med enkelte sponsorater som bidro til driften. Kommersielt sett har vi i realiteten holdt på det siste halvannet året, hevder Sletmoen som minner om at Zoomit i gamle dager var et gratis tilholdssted for alle norske e-handelsbutikker.
Han har selv vært med før franske Kelkoo kom inn i bildet i fjor høst.
Det norske bidraget til hele Kelkoo-konsernet, som er etablert i åtte europeiske land, er isolert sett slett ikke verst: Norge sto for 11,3 prosent av totalomsetningen på 15 millioner norske kroner (1,83 millioner euro). E-handelsportalen har estimert selv at tjenestene generer 90.000 kjøp i måneden som sørger for en totalomsetning i europeiske nettbutikker på mer enn 100 millioner kroner i måneden.
Stemmer dette, sitter den europeiske shoppingguiden kun igjen med fem millioner kroner i måneden, det vil si under fem prosent av totalomsetningen, som de kanaliserer til andre e-handelspartnere.
Inntektene til Kelkoo kommer fra avgifter fra nettbutikker og merkevareprodusenter, pluss nettreklame. E-handelselskapets nettsted fungerer som en shoppingportal hvor kundene kan navigere seg fram til ulike tilbud, ikke minst gjennom prissammenligning.
- Gir dere ikke bort for mye av omsetningen som dere generer for andre e-handelsaktører?
- Det er et godt spørsmål. Vi tar betalt for leads som vi sender over til kundene. Vi får betalt i forhold til kvalitetene på disse, sier han og understreker at 100 millioner kroner er estimater.
- Vi har jo ingen muligheter for å kontrollere omsetningen hos partnerne våre, så det blir litt å stikke fingeren i været når vi kommer med anslag. Det som er viktig for oss er at vi er konkurransedyktige på klikkpris og kan levere kvalitetsleads til kundene våre, sier Sletmoen som innrømmer at de også er påvirket av priskrigen i nettmarkedet på reklamesiden.
- Vi har aldri kjørt på annonsevisninger, så dette slår ikke nødvendigvis så sterkt inn på klikkprisen vår, opplyser han.
Kelkoo-sjef for Nord-Europa Johan Dolven (som er i ferd med å skifte jobb til Telenors bredbåndsselskap Zonavi AS) er likevel positiv og glad for veksten i 2. kvartal:
- Vi gleder oss over den sterke veksten i et vanskelig annonsemarked, sier han i en pressemelding. Vi drar fordel av den kontinuerlige veksten som finner sted i europeisk e-handel, sier Dolven.
I Norge har Kelkoo 120.000 brukere i måneden. Sletmoen mener at Kelkoo er den viktigste kanalen som norske nettbutikker kan bruke for å rekruttere kunder. Spesielt gjelder dette de butikker som har gode systemer for å måle salg på de kunder som kommer fra Kelkoo i forhold til andre kanaler, sier han.
Kelkoo Norge har per i dag syv ansatte, inkludert fire selgere som jobber delvis på provisjon og i løpet av inneværende år skal virksomheten ha blitt lønnsom.
- Vi skal ha nådd lønnsomnhet i fjerde kvartal, sier den daglige lederen.
Blant aksjonærene i Kelkoo, er fortsatt Christen Sveaass investeringsselskapKistefos Industrial Group blant de største.