MinSide ble lansert like før jul og landets innbyggere fikk utsendt pin-koder for å logge seg på sammen med skattekortet.
Innbyggerportalen skal gi informasjon som er registrert om deg i ulike offentlige registre og samle offentlige tjenestetilbud på ett sted. Nordmenn kan logge seg inn for å slå opp informasjon om seg selv og for å ta i bruk kommunale tjenester.
Men det er sørgelig få innom borgerportalen, og foreløpig er det bare et pengesluk med et tungt og kostbart apparat.
Regjeringen bruker årlig 34 millioner kroner og 26 ansatte på å drive norge.no og minside.no.
Regjeringens egne tall viser at bare 800 er innom sidene daglig.
Konstituert direktør for norge.no, Marit Mellingen, mener dårlig markedsføring har skylden.
- Oppmerksomhet og markedsføring er den største årsaken til at brukerne finner eller ikke finner oss, sier hun til NRK Sogn og Fjordane.
IT-ekspert og grunnlegger av forbrukernettstedet dinside.no og tidligere sjef for blant annet digi.no, Bernhard Steen, sier tallene er dramatisk lave og at et vanlig stort norsk nettsted har flere hundre tusen brukere per dag. Steen mener regjeringen bruker store ressurser på svært lite.
Dette er de mest brukte tjenestene:
- Eiendommene mine
- Kjøretøyene mine
- Min status som arbeidssøkende hos NAV
- Endre skattekort
- Bestille pensjonsutregning
- Bytte fastlege
- Studielånet mitt
- Søknad om barnehageplass