Selv om konkurransen hardner til, venter analyseselskapet IDC med at Apple andel av nettbrettmarkedet fortsatt vil være på mellom 70 og 80 prosent i år. Til tross for at det har kommet en rekke Android-baserte nettbrett på markedet, er etterspørselen lav. I alle fall sammenlignet med hvordan Android har blitt mottatt i smartmobilmarkedet.
Nvidia leverer systembrikker til flere Android-baserte nettbrett, og selskapets administrerende direktør, Jen-Hsun Huang, forteller i et intervju med CNET News om hva han mener er årsakene til det lite imponerende salget.
– Det er problem knyttet til salgssteder. Det er problem knyttet til ekspertisen hos forhandlerne. Det er en problem knyttet til i markedsføring ovenfor forbrukere. Det er et problem knyttet til prispolitikken, sa han.
– Grunnkonfigurasjonen inkluderte 3G når den ikke burde ha det. Nettbrett burde ha en WLAN-konfigurasjon og være mer overkommelige i pris. Disse selger raskere enn de mer komplette utgavene med 3G, sa Huang.
Han peker også på at det begrensede utvalget av nettbrett-applikasjoner til Android er et problem.

Huang mener likevel at nettbrett-produsentene nå har lært og at neste generasjon med nettbrett – basert på Android 3.1 – vil være betydelig forbedret.
Flere av Android-nettbrettene som tilbys, har blitt solgt med eldre, smartmobil-tilpassede Android-utgaver. Men også Android 3.0 har vært noe preget av at Google har hatt hastverk med komme inn på dette markedet.