MMI har kjøpt det danske analyseinstituttet danske Vilstrup Research, skriver selskapene i en pressemelding.
MMI kjøpte svenske Temo AB i 1999 og får med kjøpet av Vilstrup en 2001-omsetning på i overkant av 340 millioner norske kroner (med 260 ansatte) for hele gruppen.
Vilstrup Research skal være Danmarks fjerde største analyseinstitutt etter å blitt etablert i 1963. Vilstrup Research AS hade i 2000 en omsetning på 36 mill. danske kroner og 40 ansatte.
I oppkjøpet inngår også aksjemajoriteten i datterselskapet Vilstrup Interactive, som har hovedfokus på undersøkelser om Internett og andre interaktive medier.
- Dette passer meget godt inn i konsernets satsing på nye medier. Gjennom oppkjøpet av Vilstrup og deres interaktive kompetanse er MMI nå Nordens ledende aktør innen innsamling og analyser ved bruk av Internett, sier Leif Henrik Husom, administrerende direktør i MMI.
Konsernet får med kjøpet internettpaneler med tilgang til over 40.000 personer i Skandinavia.
Likevel er det et spørsmål om ikke Taylor Nelson Sofres som eier Norsk Gallup Institutt, i tillegg til muligens ACNielsen vil hevde de er på høyden når det gjelder undersøkelser og analyser ved hjelp av Internett.
MMI stiler mot et felles nordisk, børsnotert selskap. I selskapets strategiske planer inngår også etablering i Finland. Men samtlige selskap i gruppen kommer til å fortsette å operere under sine egne varemerker.