Google omsatte for 14,11 milliarder dollar i andre kvartal, opp 19 prosent fra samme tid i fjor.
Bunnlinjen tynges imidlertid av fallende annonsepriser, samt verre tap på mobildivisjonen (Motorola) enn ventet.
Aksjen har den siste tiden vært omsatt til rekordkurs, men regnskapstallene de presenterte i går sendte verdien ned rundt 5 prosent.
Ikke ulikt utfordringene blant annet Intel og Microsoft står overfor, må faktisk også Google erkjenne at det hurtig fallende pc-markedet er en utfordring for dem.
Overgangen til mobil
For selv om kjernevirksomheten er en ganske annen, er folks dragning mot smarttelefoner og nettbrett belastende også for søkeselskapet. Med langt mindre skjermstørrelse er prisene for annonser servert til mobilbrukere allerede, ifølge Forbes, minst 40 prosent lavere enn tilsvarende på datamaskiner.
Annonser utgjør nå 93 prosent av Googles omsetning.
Volumet av betalte klikk, en vesentlig indikator for Googles lønnsomhet, økte 23 prosent mot samme kvartal i fjor. Men den minst like viktige «snittprisen per klikk» falt 6 prosent. Det kommer i tillegg til forrige kvartals fall på 4 prosent.
Google har forsøkt å motvirke denne utviklingen ved å innføre såkalte forbedrede annonsekampanjer («enhanced campaigns»), men dette slår ikke fullt ut før etter en overgang 22. juli.
Andre nøkkeltall: Driftsresultatet i årets andre kvartal endte på 3,12 milliarder dollar, ned fra 3,2 milliarder dollar. Nettoresultat etter skatt endte på 3,23 milliarder dollar, som er opp fra 2,79 milliarder dollar andre kvartal i fjor.
Moto X
Google overrasket stort da de i 2011 kjøpte opp Motorola for 12,5 milliarder dollar, med påfølgende store tap på investeringen.
De siste tre månedene har denne virksomheten belastet Googles regnskap med et negativt driftsresultat på 342 millioner dollar, mot 199 millioner dollar for et år siden.
Tapene er med på å senke Googles driftsmargin til 28 prosent. I fjor på denne tiden hadde søkegiganten fra Mountain View, California en driftsmargin på 33 prosent.
Satsingen på egen maskinvare har kostet dem dyrt, uten at det så langt har dukket opp noen innovative produkter med bred appell.
Det kan imidlertid endre seg med en snarlig lansering av smarttelefonen kalt «Moto X», som de håper kan konkurrere med Samsungs Galaxy-serie og Apples iPhone.
I forbindelse med torsdagens kvartalpresentasjon, sa Googles konsernsjef Larry Page at han var «spent» på produktet, uten å komme med flere detaljer.
Ifølge disse lekkasjene kan Moto X bli lansert i slutten av august.
Les også:
- [30.01.2014] Motorola er solgt
- [30.05.2013] Slik skal Motorola ta Apple og Samsung