Lagringsplass er en temmelig begrenset ressurs i mange smartmobiler, spesielt i de billigere enhetene. Ikke alle støtter utvidelse via SD-kort, og slike kort er uansett ingen fullverdig erstatning til internt flashminne. En forklaring på det sistnevnte finnes i denne saken.
Begrenset intern lagringsplass setter grenser for hvor mange og hvor store spill og applikasjoner som kan installeres. Da er det dårlig nytt for mange at gjennomsnittsstørrelsen på mobil- og nettbrettapplikasjoner er stadig voksende. Det er noe å ha i tankene når man vurder om det er nok med noen svært få gigabyte med intern lagringsplass.
Analyseselskapet ABI Research har utført en undersøkelse av størrelsen på applikasjoner til iOS og Android.
Når det gjelder iOS-applikasjoner, var den globale gjennomsnittstørrelsen 23 megabyte i september, 16 prosent mer enn i mars. Spill for iOS bidrar i stor grad til både gjennomsnittsstørrelsen og veksten. I september var gjennomsnittstørrelsen for spill på 60 megabyte, hele 42 prosent mer enn i mars.
Applikasjoner og spill til Android tar i gjennomsnitt betydelig mindre plass. Det kan være flere årsaker til dette, inkludert at utviklerne kanskje i større grad forsøker å holde størrelsen nede fordi de vet at mange billige Android-enheter er utstyrt med svært lite lagringsplass.
I gjennomsnitt var Android-applikasjonene på seks megabyte i september, 10 prosent mer enn i mars. Gjennomsnittsstørrelsen på spillene har derimot blitt firedoblet i løpet av perioden, fra 10 til 40 megabyte.
Ifølge senioranalytiker Aapo Markkanen skyldes størrelsesøkningen to vesentlige endringer i applikasjonsmarkedsplassene.
– For det første har Apples avgjørelse om å øke maksimalstørrelsen for applikasjoner som kan lastes ned via mobilnettet fra 20 til 50 megabyte hatt en frigjørende effekt på utviklere. Spillene deres kan nå være mer komplekse og med bedre grafikk. For det andre har Google åpnet for at filer på opptil 4 gigabyte kan tilbys via Google Play, noe som har blitt tilsvarende godt mottatt av utviklerfellesskapet, sier Markkanen i en pressemelding.
Det var mulig å gi ut plasskrevende spill tidligere også, men da måtte store deler av spillet lastes ned separat fra en annen server, etter at den første delen av spillet var blitt installert på enheten. Det var flere store ulemper med dette, både for utvikler og kundene. Markkanen mener at den nye ordningen gjør Android til en mer troverdig spillplattform.
Markkanen mener at også brukere av smartmobiler og nettbrett med det som tidliere var temmelig mye lagringsplass, vil kunne oppleve at dette er for lite.
– Særlig forbrukere med 16 gigabyte-enheter vil trolig bli mer bevisste på hvilke applikasjoner de vil beholde og hvilke de vil avinstallere, slik at det blir enda mer krevende for utviklere å imponere enn de er nå. Dette kan føre til at den mobile nettskyen langt raskere tas i bruk som lagringsmedium, spår Markkanen.
Les også:
- [30.11.2012] Kraftig salgsvekst i Google Play
- [19.10.2012] Slik skal han selge Windows 8
- [07.03.2012] Enklere å tilby digre Android-apper
- [29.12.2010] Android Market-endring irriterer