Flere av Telenors kunder hadde torsdag ettermiddag problemer med å ringe. Feilen er nå løst.
– Vi har ikke funnet årsaken til mobilproblemene, men klokken 12.35 gjorde vi en korreksjon i systemene våre. Dette gjorde at forholdene for kundene normaliserte seg. De skal ikke lenger oppleve trøbbel med dekning, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor til NRK.
Telenors kommunikasjonssjef, Anders Krokan bekrefter i en epost til Inside Telecom at kunder torsdag formiddag opplevde problemer med å koble opp samtaler på mobil og at noen samtaler ble brutt.
– Vi satte i gang analyser umiddelbart og tiltak fikk normalisert situasjonen, skriver han.
Krokan opplyser at feilen ikke skyldes noe eksternt.
– Utfallet skyldes en teknisk feil i sentrale nettverkskomponenter. Vi må komme tilbake til detaljene, akkurat nå er vi opptatt av å sørge for å opprettholde en normal driftssituasjon, sier han.
Telenor opplevde tidligere denne uka problemer med bredbåndsleveransene i flere byer og tettsteder på Østlandet, og i Stavanger. Krokan sier at torsdagens mobilutfall ikke har noen sammenheng med bredbåndsfeilen.
Krokan forteller at Telenors tekniske fagfolk følger nå situasjonen nøye for å verifisere at all mobiltrafikk går som vanlig, og beklager på vegne av selskapet overfor alle som er blitt berørt av problemene.
Ni av ti nordmenn utsettes for digitale svindelforsøk