MOBILMARKEDET

Mobilsalget i Norge opp av bølgedalen

Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, forteller at vi i Norge kjøpte forbrukerelektronikk for 33,2 milliarder kroner i fjor, 2,8 prosent mer enn i 2015. Mobilsalget var blant det som bidro til veksten.
Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, forteller at vi i Norge kjøpte forbrukerelektronikk for 33,2 milliarder kroner i fjor, 2,8 prosent mer enn i 2015. Mobilsalget var blant det som bidro til veksten. Bilde: Stian Sønsteng
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
14. feb. 2017 - 15:53

Stiftelsen Elektronikkbransjen kom i dag med salgstall for bransjen i Norge i 2016. Disse viser blant annet at salget av mobiltelefoner igjen vokser, etter å ha sunket de to foregående årene. I fjor ble det solgt omtrent 2 millioner mobiltelefoner i Norge, hvorav 1,9 millioner var smartmobiler. Dette er 150 000 flere mobiltelefoner og 179 000 flere smartmobiler enn i 2015, noe som viser at andelen solgte mobiltelefoner av den smarte typen fortsatt vokser. 

Det er likevel et stykk igjen til toppnoteringene. I 2013 ble det solgt hele 2,16 millioner smartmobiler i Norge, mens totalsalget av mobiltelefoner var på hele 2,5 millioner i 2010. 

Oppgangen i antallet solgte enheter det siste året var på åtte prosent, men omsetningsveksten var på 15,8 prosent, noe som betyr at vi i gjennomsnitt også kjøpte dyrere mobiler enn i 2015. 

I alt ble de omsatt mobiltelefoner 9 milliarder kroner i 2016. Det gir en gjennomsnittspris på 4500 kroner. I 2015 var gjennomsnittsprisen på 4200 kroner.

Elektronikkbransjen forventer at mobiltelefonsalget vil være på samme nivå i år som i fjor. 

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 33 måneder før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding. 

Det er tre måneder lenger tid enn ved forrige undersøkelse.

Leste du denne? Dette er de mest solgte mobiltelefonene hos Telia i 2016

Nettbrett

Nettsalget er nå tilbake på samme nivå som i 2012, som er det første året Elektronikkbransjen har tatt fra. Da ble det solgt en halv million enheter. Tallene har gått gradvis nedover siden toppåret 2013, da det ble solgt 950 000 nettbrett her i landet. Prognosen for i år er at det nok en gang vil bli solgt en halv million nettbrett i Norge. 

Elektronikkbransjen ved Ottemo mener at større mobiltelefoner og bærbare pc-er med avtakbart tastatur i økende grad konkurrerer mot nettbrettene, samtidig som at mange husstander allerede har minst et nettbrett fra før.

Ifølge bransjeforeningens ferske forbrukerundersøkelse, utført av Norstat i januar blant 1002 personer, har 73 prosent av husstandene minst ett nettbrett, mens 9 prosent har minst ett lesebrett.

Les også: Ny interesse for pc-er kom for sent til å redde 2016

Smartutstyr

Det er helt klart de rimeligere smartarmbåndene som har vært mest etterspurt av kroppsnære enheter de siste årene, men salget av slike armbånd falt fra 480 000 til 440 000 fra 2015 til 2016, noe Elektronikkbransjen tror at skyldes en viss metning i markedet. Samtidig vokser salget av smartklokker kontinuerlig, og økte fra 240 000 til 320 000 fra 2015 til 2016. 

Bransjeforeningen venter at salget av smartarmbånd vil holde seg på samme nivå i år som i fjor, mens salget av smartklokker ventes å nå 420 000.

Analyseselskap: – Apple står for nesten hele omsetningen i smartklokkemarkedet

Videostrømmetjenester

Drøyt halvparten av husstandene abonnerer på minst én strømmetjeneste. Størst er Netflix med 44 prosent, foran TV 2 Sumo med 16 prosent. 14 prosent abonnerer på HBO Nordic, 11 prosent på Viaplay, 2 prosent på CMore Play, mens 4 prosent abonnerer på andre videostrømmetjenester. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Størst vekst har Netflix og HBO Nordic, som begge økte med seks prosentpoeng. De øvrige, navngitte tjenestene økte med ett prosentpoeng hver. 

Les mer: Kraftig vekst for videostrømming i Norden

DAB

35 prosent av husholdningene kjøpte DAB-radio i fjor. I tillegg kommer omtrent 140 000 enheter som er levert med nye biler. Omtrent 90 prosent av de nye bilene ble levert med DAB-radio i fjor, noe som gjør at Elektronikkbransjen estimerer at det totale salget av DAB-radioer var på 965 000 i fjor; 30,4 prosent høyere enn i året før.

Adaptersalget er da ikke inkludert, men dette var da heller ikke særlig høyt i fjor. Bare 5 prosent oppga å ha kjøpt DAB-adapter til bilen i fjor, det samme som året før. Andelen som oppga å ha kjøpt DAB-adapter til radio i hjemmet var på 1 prosent, en femdel av andelen i 2015.

Begge tallene ventes å stige betydelig i år. 26 prosent planlegger å kjøpe DAB-adapter til bilen i år, mens 8 prosent opplyser at de vil kjøpe det til hjemmeradioen. Det at deler av FM-nettet slukkes i år, har nok påvirket disse tallene.

Les også: I dag starter slukkingen av FM-nettet

VR

Virtuell eller utvidet virkelighet (VR/AR) får mye oppmerksomhet for tiden, men foreløpig er relativt få som har slikt utstyr. Elektronikkbransjen mener at er solgt omtrent 240 000 slike enheter i Norge i fjor. 5 prosent av intervjuobjektene i undersøkelsen opplyser at de har kjøpt eller fått VR-utstyr i 2016. Andelen er fem ganger så høy som i 2015. Men tallene inkluderer også Cardboard-enheter som enkelte steder kan kjøpes for et par tiere.

Leste du denne? IT-konsulentselskap vil ha mer kunstig og virtuell virkelighet på norske arbeidsplasser (Digi Ekstra)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra