Den siste av bølgene under dotcom-årene var mobilt innhold. En lang rekke norske selskaper startet opp og fikk mye oppmerksomhet, men det ble raskt stille.
Det har tatt tid, men nå begynner mobilt innhold for alvor å skyte fart. Utviklingen understrekes hva som har manglet.
Dotcom-selskapene slet blant annet med mangel på bransjestandarder. Ferske tall fra Sun understreker hvor dominerende Java er blitt. Sun forteller til Financial Times at det trolig finnes 350 millioner mobiltelefoner som kan kjøre Java i verden i dag, og 100 mobilnett-operatører lar sine brukere laste ned Java-programmer, primært spill. Analyseselskapet Ovum mener verken Brew eller noe andre standarder kan true Java - i løpet av 3 år vil det være 1,5 milliarder Java-telefoner i bruk.
Ser man på vekstpotensialet, er det enormt. For snart kan Java og mobiltelefoner bli den dominerende spillplattformen i verden. Årsaken er enkel. I følge Strategy Analytics har 1,5 milliarder mennesker nå mobiltelefon. Det er flere enn hvor mange som har TV og PC til sammen. Flertallet av verdens befolkning har ikke råd til PC og TV med spillmaskin, men de vil snart ha en mobil som kan spille spill.
For det er primært spill, ikke programmer, som er driveren. Bransjen domineres av store, internasjonale aktører som kan lage mobilversjoner av kjente spill fra PC og spillkonsoller.
Det tekniske utfordringene er dog ikke løst for bransjen. Alle Java-spill fungerer ikke på alle Java-telefoner. Avvikende maskinvare og ikke minst skjermstørrelser gjør at spill må skrives mot spesifikke telefoner.
Amerikanske Mforma hevder at de er den største leverandøren og girer nå opp ytterligere. Selskapet går i pluss, men har i to runder med ledende venture-selskaper som Draper Fisher Juventus, skaffet seg 88 millioner dollar. Pengene skal brukes til utvikling av mobilversjoner av storselgeren "Call of Duty".
Mforma skal også bruke pengene til oppkjøp. Mforma er bare et eksempel på hvordan de store aktørene i bransjen nå henter penger for å kjøpe opp, skriver Financial Times. Alt ligger et skifte fra en klassisk oppstartbransjen til den like klassiske konsolideringsfasen som vanligvis følger en bransje i vekst.