Måleravlesning i norske hjem skal i dag gjøres av kundene selv, men mange forsømmer seg. Det fører til ulemper for både leverandør og bruker.
I Sverige er det innført regulatoriske pålegg om at alle husstander må ha automatisk avlesning av strømforbruket innen 2009. Det forventes at de andre nordiske landene følger etter.
Hafslund har i flere år arbeidet for å finne ny teknologi som skal gjøre det enklere og sikrere å samle inn målerverdier, slik at kundene kan faktureres på bakgrunn av faktisk forbruk.
_logo.svg.png)

Nå lar Hafslund mobiltelefonen ta jobben. Mobil teknologi fra NetCom skal måle forbruket nøyaktig og sender det trådløst til nettselskapet.
– 3.000 husstander i Oslo, Akershus og Østlandet er nå med i et testforsøk, der strømmen blir nøyaktig avlest time for time og meldt inn til Norges Vassdrag- og Energiverk (NVE), forteller NetComs markedsansvarlig for maskin til maskin-kommunikasjon (M2M), Lars E. Fjeldstad til digi.no.
Hafslund installerer strømmåleren i hjemmet. Netcom på sin side tar seg av all GSM-kommunikasjon og sørger for at målinger meldes til sentralen.
Verken kundene eller nettselskapet trenger å ta hensyn til detaljene i løsningen. NetCom leverer de nødvendige systemene mellom strømmåleren og nettselskapet.
SIM-kort installeres i måleren, og kommunikasjonen går over GPRS. Fjeldstad anslår at hver installasjon vil kunne generere 200 kroner i trafikk i året.
Det betyr at NetCom trenger en betydelig andel av de 2,2 millioner mobilabonnementskunder som i dag er registrert i Norge, før det blir lønnsomt for dem å måle strømmen.
– Så langt brukes det få SIM-kort som kommunikasjonskanal mellom maskiner, men dette kommer til å øke vesentlig fremover, sier Fjeldstad.
TeliaSonera forventer at innen 2010 vil to av tre SIM-kort brukes til å kommunisere direkte mellom maskiner.
I tillegg til strømavlesing, bruker Hafslund også NetComs løsning til sine alarmsystemer.