Nesten alle har en pipende dings i lomma nå om dagen. Den kalles mobiltelefon og brukes stort sett til å si fra at en blir fem minutter forsinket til middagen, eller spørre hva som skal handles på butikken. Nesten alle har en, og man trodde lenge at kjøpekarusellen med stadig mindre og blankere og mer avanserte mobiltelefoner aldri skulle ta slutt.
Nå er det ikke sikkert den gjør det, men sikkert er det at salgsstatistikken for 2001 viser at folk ikke bytter ut telefonene sine hver eneste uke, slik det lenge så ut som.
Mobilsalg til forbrukere falt med 3,2 prosent i 2001, i skarp kontrast til den gjennomsnittlige vekstraten på 60 prosent mellom 1996 og 2000, melder Reuters.
Salget falt til under 400 millioner enheter i året som gikk, noe som er den første nedgangen i mobiltelefonens historie, ifølge Gartner Dataquest.
Markedene i Europa er mettet, teleoperatørene fjerner subsidieordninger som ga mobiltelefoner til én krone stykket og denslags avtaler, og folk kjøper brukt-telefoner over en lav sko. Eller over alle støvleskaft, alt ettersom du sitter på forhandlernes eller analytikernes side av bordet.
Utviklingslandene har også kommet på banen som kjøpere av brukttelefoner, og distributører rundt omkring har sendt fra seg varelagre fra året før til spottpriser, noe som også har påvirket statistikken.
Dessuten har mobilprodusenter og nettverksoperatører ikke klart å introdusere nye funksjoner eller muligheter som har klart å overbevise kundene om å oppgradere.
Nokia klarte å spise mer av kaka, og gjenerobret sine tapte markedsandeler på slutten av året, med det magiske tallet 39,9 prosent av markedet i fjerde kvartal.
Motorola er nummer to på lista, med en samlet markedandel på 14,8 prosent. Siemens banket Ericsson i innspurten mot tredjeplassen, og svenskene måtte også se seg slått av Samsung.
Sistnevnte sto for den mest imponerende kakespisingen, og klarte å kare til seg 7,9 prosent av markedet i fjerde kvartal, opp fra en andel på 5 prosent i 2000.
Ericsson endte opp på 5,5 prosent i fjerde kvartal, ned fra et gjennomsnitt på 10 prosent for hele året. Suksess-modellen T68 kunne ikke hjelpe dem, kanskje fordi den var så vanskelig å få tak i. Forhandlerne kunne ikke skaffe nok telefoner.
Dagensspørsmål |