Det mener i hvert fall TV 2-Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum. Han har etter hvert begynt å samle endel erfaring fra multimedial bruk av ulike tjenester gjennom sitt eget selskap.
TV 2 Interaktiv har en solid andel av omsetningen sin både fra rubrikk-annonsering og også fra SMS-tjenester. Selskapet har muligheten, gjennom moderselskapet, å markedsføre de samme tjenestene både på TV- og PC-skjermen.
- Vi har en klar styrke i kombinasjonen av tjenester vi kan tilby. Det som er litt spesielt er at vi erfarer at tekst-TV og TV er en mye sterkere marledskanal for mobile tjenester enn Internett, sier Stavrum til digi.no.
- TV-en er tydeligvis mye nærmere telefonen og mobiltelefonen enn det Internett er. Forskjellen er enorm for noen av de tjenestene vi markedsfører. Dette er kun tatt etter hukommelsen, men vi har erfaring for at hvis vi markedsfører samme mobiltjenesten på tekst-TV kontra nettet får vi ti ganger så mye respons. Og markedsfører vi det i vanlige TV-sendinger, er det ti ganger så sterkt som tekst-TV igjen. TV-mediet er i det hele tatt enormt sterkt, mener Stavrum.
Når TV 2 nå gyver løs på MMS-markedet sammen med NetCom, er det likevel først og fremst med fokus på nettet som markedskanal.
De to partnerne har samlet alle MMS-tjenestene på en felles markedsplass - 'mmsDROP'. De satser på at denne markedsplassen blir en av de ledende i det norske markedet når det gjelder bruk av MMS-innhold. mmsDROP vil være tilgjengelig via NetComs (www.mother.no) og TV 2s nettsider (www.tv2.no). MMS-tjenestene kan også bestilles direkte fra en MMS-telefon.
Spørsmålet er om mobilbrukerne synes det er fristende å laste ned bilder av kjente TV 2-fjes fra program som Sone2, Absolutt pluss TV 2-nyhetene, sport og værmelding.
Les også:
- Otto Jespersen på mobilen (11.02.2003)
Mobilkundene skal kunne motta billedserier av artister og kjendiser og få illustrerte værmeldinger for ønsket sted i Norge. I tillegg blir det mer utfyllende tekst enn man er vant til med SMS. Som bruker kan du også selv velge hvilken av TV 2s nyhetsverter som skal gi deg de siste nyhetene med bilder direkte på din mobiltelefon, eller hvem som skal presentere været for deg.
Gunnar Stavrum tør ikke spå hvor stort MMS-markedet kommer til å bli sammenliknet med SMS-suksessen i Norge. Men han er sikret på kostnadssiden.
Forretningsmodellen for TV 2 er nemlig at NetCom betaler for innholdsproduksjonen. Dessuten får TV 2 en andel av inntektene fra det som skulle komme av trafikk fra andre mobiloperatører, eksempelvis Telenor Mobil. NetComs egne kunder vil nemlig kunne benytte tjenestene på mmsDROP gratis i hele 2003, så der er det ingenting å hente for TV 2.
- TV 2 ønsker å være tilgjengelig for seerne 24 timer i døgnet, også når de ikke sitter foran TV-skjermen. Ved å samarbeide med NetCom har vi muligheten til dette via TV-seernes mobiltelefon, sier styreformann i TV 2 Interaktiv, Kåre Valebrokk, i en pressemelding.
For NetCom er det viktig å komme på banen, selv om langt fra alle mobiltelefoner ennå støtter MMS - Multimedia Messaging Service - en videreutvikling av SMS. Med MMS kan du sende meldinger som består av både bilde, lyd og tekst fra mobiltelefonen.
Vi er inne i en testperiode for abonnentene våre, hvorav 7-8.000 registrerte registrerte NetCom-abonnenter tester pilot-tjenester.
- Foreløpig startdato er satt til 1. mars. Tjenestene fra TV 2 er imidlertid igang fra dags dato, sier kommunikasjonskonsulent Bjørnar Storeheier til digi.no.
Han opplyser at inntektsfordelingen på MMS omtrent er den samme som på SMS og at TV 2 er en naturlig partner for mobilselskapet.
- Vi har tidligere hatt et vellykket samarbeid på tekstmeldinger og er ganske like som bedrifter. Vi er begge født på 90-tallet og har samme tankegang i kampen mot statlige monopol på hvert vårt område, mener han.
Stavrum sier at tidene er over for å investere stort i usikre forretningsmodeller.
- I prinsippet får vi dekket alt av utviklingskostnader gjennom avtalen med NetCom. Vi vil ikke sitte igjen med særlig fortjeneste. Uansett kommer vi ikke til å gjøre flere saker, som for eksempel man gjorde med WAP, da man hadde en teknologi uten forretningsmodell. Om MMS vil bli like stort og lukrativt som SMS, tør jeg ikke spå. For oss har tekstmeldinger gitt solide inntekter. Personlig synes jeg i hvert fall at MMS er mer sprekt enn SMS, sier Stavrum.