Feilen som rammet mobil tale, SMS og mobildata er nå rettet, og trafikken går i all hovedsak som normalt, heter det i en pressemelding som Telenor sendte ut lørdag morgen.
Feilen som rammet mobilnettet like før kl 13.00 fredag 10. juni førte til sterkt redusert kapasitet for mobil tale, SMS og mobildata for kunder i hele landet. Fasttelefon har fungert som normalt i hele perioden.
- Vi har hatt store ressurser i sving helt siden feilen oppstod for å løse problemet, og beklager på det sterkeste at det tok så lang tid før vi fikk lokalisert og rettet feilen, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge.
Feilen ble lokalisert til en server på en sentral i Oslo rundt midnatt, og det ble da mulig å starte feilretting.
- Trafikken går nå i all hovedsak som normalt, men noen kunder kan fortsatt oppleve noe ustabilitet med datatrafikk. Dette jobber vi for fullt med å løse, sier Kårhus.
Telenors kriseteam har sittet samlet siden feilen oppstod og gjennom natten, og Telenor har fortløpende orientert myndighetene om situasjonen.
- Vi jobber nå med å klarlegge fullstendig årsakssammenheng, samtidig som vi konsentrerer oss om å sikre fortsatt stabil drift. Det er svært viktig for oss nå å gå gjennom hva som har skjedd og se om det er noe vi kunne gjort for å unngå denne situasjonen. Dette har vært en svært alvorlig feil, og vi beklager på det sterkeste de problemer dette har medført for våre kunder, sier Kårhus.
VG nett skriver at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa krever gull granskning av saken.
Tønsbergs blad peker på at saken blottlegger et nasjonalt beredskapshull. De har snakket med avdelingsdirektør Per Brekke i Direktoratet for sikkerhets og beredskap (DSB) som holder til i byen. Brekke innrømmer at DSBs rutiner har sviktet helt.