I går lanserte Microsoft en ny type PC: «Surface» er formet som et kafébord, og skal gi brukere anledningen til å bedrive «surface computing», det vil si helt nye måter å håndtere digitalt innhold på.
Surface skal betegne en helt ny type produkter, der en bordflate omdannes til «en dirrende, dynamisk flate for ubesværet samhandling med alle former for digitalt innhold gjennom naturlige bevegelser, berøring og fysiske objekter». Bord-PC-ene er beregnet på hoteller, forretninger, restauranter og områder for offentlig forlystelse.
Brukergrensesnittet greier seg uten mus og tastatur. Den vannrette skjermen er på hele 30 tommer. Folk kan sitte rundt det i små grupper. Gjøremålene kan variere, fra å lese menyer og bestille mat og drikke, til å bla i digitale bilder som settes sammen i virtuelle postkort og straks sendes av gårde som e-post.
Skjermen har også evnen til å gjenkjenne spesielt merkede gjenstander. Microsoft tenker seg at når kelneren kommer med et vinglass, kan skjermen gjenkjenne vinglasset og automatisk legge opp informasjon om vinen, med bilder av vingården eller distriktet den kommer fra, og annen bakgrunnsinformasjon.
Ifølge Microsoft er grensesnittet laget med tanke på mest mulig direkte forbindelse mellom den fysiske verden og den virtuelle. Skjermen er laget slik at den kan forholde seg til mange trykkpunkter samtidig. Det innebærer at alle som sitter rundt bordet kan bevege og manipulere skjermobjekter, samtidig som skjermen straks vil reagere på spesielt merkede fysiske objekter som plasseres på den.
Surface-produktene kommer først til utvalgte hoteller og restauranter i USA i november, blant dem Harrah’s-kjedens hoteller og kasinoer i Las Vegas (Caesars Palace og Rio) og flere av hotellene i Starwood-kjeden, samt i T-Mobiles detaljforretninger i USA.
Harrah’s tenker seg at Surface kan tilby besøkende alle slags tjenester: bestille konsertbilletter, se gjennom menyer på forskjellige restauranter, vurdere ulike nattklubb, bestille behandling på en spa, prøve seg på forskjellige spill og så videre. Starwood har tilsvarende planer.
T-Mobile-forretningene ser for seg at ulike typer mobiltelefoner kan legges fysisk på lokalenes Surface-maskiner, og la kundene sammenlikne egenskaper, priser med mer.
– Surface er et eksempel på hvordan vi gjør butikkene våre om til lekeplasser der kunder kan utforske spennende nye produkter på sin personlige måte, sier en åpenhjertig detaljist-ansvarlig, Bonita Inza.
Spillpotensialet til Surface skal realiseres gjennom et samarbeid med International Game Technology (IGT).
Det er ikke sagt noe om når, eller hvorvidt, Surface-produkter skal gjøres tilgjengelig for vanlige forbrukere.