Motorola Mobility – den delen av gamle Motorola som lager mobiltelefoner, nettbrett og tv-bokser, og som har avtalt å selge seg til Google for 12,5 milliarder dollar – har levert enda et tapskvartal.
Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 1,5 prosent til 3,08 milliarder dollar. Driftsunderskuddet ble nesten doblet, fra 36 millioner dollar til 70 millioner. Nettoresultatet etter skatt ble 86 millioner dollar, mot 81 millioner for et år siden.
Mobile enheter står for 71 prosent av den samlede omsetningen, det vil si 2,19 milliarder dollar. Det er 3,1 prosent mer enn for et år siden. Samtidig har driftsunderskuddet økt fra 89 millioner dollar til 121 millioner.
Det betyr at omsetningsøkningen på 66 millioner dollar har gitt en utgiftsøkning på 32 millioner dollar. En enkel tolkning av dette er at ytterligere omsetningsøkning kan gi et driftsoverskudd.
Av mobile enheter – smartmobiler, enkle mobiler og nettbrett – solgte Motorola 8,9 millioner enheter, mot 9,3 millioner for et år siden. Halvparten av nedgangen er nettbrett, halvparten er mobiltelefoner. Den relative økningen i smartmobilsalget er 24 prosent, like stor som den relative nedgangen i salget av vanlige mobiler. Nettbrettsalget ser ut til å forsvinne helt.
Avdelingen for tv-bokser opplever svak tilbakegang i omsetning. I forhold til bunnlinjen er nedgangen mer enn oppveiet av markert bedre driftsmargin – fra 5,9 prosent til 7,7 prosent – slik at driftsoverskuddet øker med 28 prosent til 68 millioner dollar.
Konklusjonen ser følgelig ut til å være at skal selskapet gå i pluss, må det skje noe innen smartmobiler. Det er jo nettopp poenget med å selge seg til Google, at man skal få fart på Android-markedet.
Googles kjøp av Motorola Mobility er hittil godkjent i USA og EU, men ikke i Kina.