Skuddår har som kjent 366 dager, men det ble tydeligvis én for mye for mange av Microsoft digitale musikkspillere, Zune.
Zune har aldri blitt solgt offisielt i Norge, men i USA meldte mange at spilleren deres stoppet å fungere skikkelig den 31. desember i fjor. Brukerne skal ha kunnet starte spilleren på nytt, men at den så stoppet opp så snart statusfeltet nådde 100 prosent.
Problemet skal kun gjelde Zune 30-modellen. Microsoft har utgitt en informasjonsside om problemet. Der forklares det hva som må til for å få spilleren i gang igjen.


I hovedtrekk går dette ut på å la spilleren være på, i sin fastlåste tilstand, inntil batteriet går tomt. Deretter må batteriet lades opp på nytt, samtidig som man unnlot å koble spilleren til en PC før på ettermiddagen den 1. januar.
Problemene diskuteres fortsatt i dette debattforumet, men de fleste ser ut til å ha fått spilleren til å fungere igjen.
På denne siden finnes det en mulig forklaring på hva problemet skyldes. Stemmer forklaringen, vil Microsoft måtte oppgradere programvaren i den aktuelle Zune-spilleren for at problemet ikke skal oppstå på nytt om fire år.
Les også:
- [19.06.2008] Microsoft avliver likevel ikke musikkfiler
- [03.10.2007] Forsøker seg mot Apple iPod igjen
- [29.05.2007] Microsoft fornøyd med Zune-salget