Microsoft Network (MSN) ble etablert i august 1995 som en ren onlinetjeneste basert på et X.25-nettverk. Da var det knapt noen i Microsoft som tenkte på Internett. Siden da er fokus endret totalt. MSN relanserte derfor i høst sin onlinetjeneste med basis i HTML-standarden og World Wide Web.
Tidligere i høst stod den nye MSN ferdig. Som en del av markedsføringsaktivitetene er det sendt ut mer enn 3,5 millioner CD-ROM-plater med nødvendig programmvare til de nåværende og nye medlemmer. Inkludert fikk alle som ønsket det 30 dagers fri bruk av tjenesten. Microsoft har tidligere lansert markedsføringsplaner for 650 millioner kroner og har samtidig sagt at det ikke forventes fortjeneste før om tre år.
Den nye tjenesten får nå konsekvenser for amerikas største onlinetjeneste, AOL. Nyhetstjenesten Bloomberg skriver at Microsofts nye versjon av MSN får AOL-aksjen til å synke i verdi. Fredag falt AOL-aksjen med 2 5/8 til 36, mens Microsoftaksjen steg med 1/8 til 81 7/8.
MSN har en klar målsetning om å doble antall kunder det neste halve året fra dagens 1,6 millioner.
- MSN får AOL til å se ut som DOS, sier Lisa Thompsen, analytiker hos Prudential Securities Inc., for å beskrive hvilke virkemidler MSN har tatt i bruk for å kapre nye kunder.
MSN tilbyr nå en tjeneste som ligner med på fjernsyn med underhodning, reiseliv, investeringstips og elektronisk post. Det skal også etableres et studio som skal samarbeide med uavhengige produsenter for å produsere korte novellefilmer og nyhetsprogram.
Disse skrittene gjør at MSN nærmer seg sterkt TV-mediet, som som skjerper online-frontene. Allerede nå har CompuServe kastet inn håndkleet etter en erklæring som overlot det amerikanske privatmarkedet til de to hovedkonkurrentene, mens CompuServe skal bruke kreftene på bedriftsmarkedet.
CompuServe etablerte tidligere i år "WOW!" som skulle konkurrere direkte med AOL, men tjenesten ble droppet for noen uker siden etter bare åtte måneders drift.