JUSS OG SAMFUNN

Musikkbransjen vokser

Første oppgang siden Napster.

Artisten Adele, som på bildet spiller på Oscar-utdelingen tidligere denne uken, er den mestselgende artisten i 2012 med 8,3 millioner solgte plater - både fysisk og digitalt.
Artisten Adele, som på bildet spiller på Oscar-utdelingen tidligere denne uken, er den mestselgende artisten i 2012 med 8,3 millioner solgte plater - både fysisk og digitalt. Bilde: A.M.P.A.S./Rex Features/All Over Press
27. feb. 2013 - 08:32

Det begynner å bli lenge siden musikkindustrien var en vekstbransje. Man må tilbake til 1999 og før nettjenesten Napster gjorde fildeling til en enkel øvelse for det store publikum.

Siden den gang har platesalget falt mer eller mindre dramatisk hvert eneste år takket være digitaliseringen og musikkbransjens manglende evne til å tjene penger på digitale formater.

Men nå er det i ferd med å snu, skriver den anerkjente bloggeren Peter Kafka på All Things Digital. I 2012 steg musikksalget med 0,3 prosent til 16,5 milliarder dollar på global basis. Dette viser tall fra IFPI, som er den internasjonale paraplyorganisasjonen for platebransjen.

Dette er altså første gang siden 1999 tallene peker riktig vei for musikkindustrien. Hva er årsaken?

De digitale inntektene til plateselskapene steg 9 prosent i fjor og står nå for 34 prosent av de totale inntektene. Dette er inntekter fra for eksempel iTunes men også strømmetjenester som Spotify, som begynner å bli betydelige.

Nedlastinger steg med 12 prosent i antall, og står nå for 70 prosent av det digitale musikksalget.

Majoriteten i Norge digitalt

Antall betalende brukere av strømmetjenester steg med 44 prosent til 20 millioner personer i 2012. Dette kommer frem i en rapport IFPI presenterte tirsdag. I omtalen av rapporten, en pressemelding på IFPIs nettsider, kommer det imidlertid ikke frem hvor mye det fysiske salget har falt i 2012.

Men de skriver at inntekter fra digitale kanaler nå står for majoriteten av inntektene til plateselskapene i en rekke land, deriblant Norge, Sverige, India og USA.

Et annet punkt som er verd å merke seg er at markedet vokser kraftig i geografisk utstrekning. I januar 2011 var de store nedlastings- og strømmetjenester bare tilgjengelig i 23 markeder. I dag er de tilgjengelige i mer enn hundre.

Advarer (fremdeles) mot pirater
Men plateindustrien er ikke helt fornøyd. Selv om salget av den digitale musikken nå bidrar til å løfte veksten for hele industrien er IFPI fremdeles bekymret for andelen piratkopiert musikk. Blant annet oppfordres søkemotorer (les Google) å prioritere lisensiert musikk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– Et søk på en populær artist etterfulgt av MP3 gir fremdeles en rekke svar fra ulovlige kilder på første side. I august 2012 annonserte Google at de ville ta med i beregningen de gyldige opphavsrettsbrudd-meldingene de fikk når de rangerte søkeresultater. Dette var et velkomment grep, men har dessverre ikke gitt positive resultater, skriver IFPI.

– Vårt marked er fremdeles rigget av illegal, gratis musikk. Dette er et problem hvor myndighetene spiller en kritisk rolle, særlig for å sikre mer samarbeid fra annonsører, søkemotorer, nettleverandører og andre mellommenn, skriver IFPI som mener at disse aktørene har en avgjørende påvirkning på hvordan den legitime digitale musikkindustrien skal formes.

Den mest kjente portalen for piratkopiert musikk, Pirate Bay, er med andre ord fremdeles en torn i øyet på musikkindustrien. Hvordan de vil forholde seg til at inngangspunktet for tjenesten igår ble flyttet til Norge er ikke kjent. Da digi.no kontaktet IFPI for kommentarer til den saken tirsdag fikk vi ikke noe svar.

Rapporten fra IFPI kan du laste ned i sin helhet her (pdf).

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.