SuperOffice er like tungrodd og kostbar som Telenor Mobil mens Webhuset er CRM-bransjens svar på mobilselskapet Chess. Det hevder den unge gründeren Erik Windahl-Olsen i Webhuset, som jobber sammmen med det han kaller en gjeng med nerder som nå skal utfordre SuperOffice på produkt, pris, support og distribusjon.
Bergen-selskapet har utviklet en webbasert CRM-løsning med integrert e-post, noe som Webhuset hevder ingen andre har klart til nå. SuperOffice tar 20.000 kroner for installasjon og 5.000 per bruker i året. I tillegg kommer 20 prosent i vedlikehold. Webhuset dropper engangsavgiften og tilbyr sitt system for 3.000 kroner pr bruker i året. I tillegg slipper kundene å rigge opp servere.
- Vi har sentrale servere. Dermed slipper kundene å bruke plass og kostnader på dette. Ved siden av å ha et bedre produkt og en langt lavere pris, vil vi nå aktivt kontakte forhandlerne til SuperOffice og tilby dem gode distribusjonsavtaler for produktet CRM.biz.
Forhandlerne slipper å ha en egen supporttjeneste. Den tjenesten sentraliserer vi gjennom Webhuset, sier Windahl-Olsen. Han sier videre at Webhuset aktivt kommer til å oppsøke kunder av SuperOffice, slik at kundene selv kan sammenligne produkt, pris og support.
- SuperOffice har gjennom en årrekke fokusert på salg fremfor å videreutvikle sin CRM-løsning. På kort sikt var det kanskje en god strategi fordi selskapet dominerte dette markedet. Om vi bruker tele-terminologi tilbyr SuperOffice ISDN til kundene mens vi har utviklet det raskeske bredbåndet. Som utfordrer har vi gjort jobben ved å komme opp med noe langt bedre og som er langt rimeligere enn steinaldermodellen til SuperOffice, sier Windahl-Olsen. Dersom styret, toppledelsen eller kundene til SuperOffice er i tvil håper den unge gründeren at de tar turen innom nettstedet crm.biz.
Webhuset ble startet for åtte år siden av den da 18 år gamle Erik Windahl-Olsen. Selskapet var da et «gutteromsselskap». I dag er det elleve ansatte og i år regner selskapet med å omsette for 13 millioner kroner.
- Vi har kanskje vært en gjeng med nerder i mange år. Vi har utviklet salgsorganisasjonen med skikkelig Dell-kultur, men vi skal aldri droppe vårt nedete fokus på videreutvikling, sier Windahl-Olsen.