IDC kom denne uken med en prognose for nettbrettmarkedet fram til og med 2017. De faktiske tallene for 2013 er selvfølgelig ennå ikke kjente, men IDC tror at det totalt vil bli levert 221,3 millioner nettbrett i år. Dette er en mindre nedjustering av en tidligere prognose på 227,4 millioner enheter. Sammenlignet med leveransene i 2012 vil dette likevel være en økning på 53,5 prosent.
IDC tror at veksten i 2014 vil være betydelig lavere, bare 22,2 prosent, noe som tilsier at det vil bli levert 270,5 millioner nettbrett neste år. Analyseselskapet tror av veksten bare vil være ensifret i 2017. Da ventes det at leveransene vil være på 386,2 millioner enheter, mer enn 20 millioner færre enn i forrige prognose.
Noe av bakgrunnen for at IDC nå reduserer prognosene, er en trend som tyder på at mange forbrukere har begynt å velge store smartmobiler (phablets) i stedet for relativt små nettbrett. Selskapet mener at det ikke nok forskjell på en smartmobil med seks tommers skjerm og et nettbrett med sju tommers skjerm til at man kjøper begge. Dermed ventes det at de større nettbrettene vil begynne å dominere igjen, etter en trend i retning av små nettbrett de siste 24 månedene. IDC nevner spesielt Apples iPad Air, som med sin 9,7 tommer skjerm kan ha truffet godt på den oppadstigende trenden.
De virkelig store smartmobilene er forøvrig mest populære i Asia. Man ser ikke helt den samme trenden i de vestlige markedene.
IDC mener at større skjermer på nettbrett er noe spesielt Windows vil dra nytte av. Det vil dog ikke skje med det første. IDC tror at Windows-baserte nettbrett vil vinne betydelige markedsandeler, men ikke før mot slutten av perioden.
– I månedsvis har Microsoft og Intel lovet billigere Windows-nettbrett og to-i-ett-enheter, sier analytikeren Jitesh Ubrani i en pressemelding.
– Denne jula venter vi et stort trykk for slike enheter, ettersom begge selskaper strammer sine markedsføringsmuskler. Derimot venter vi fortsatt ikke at de vil oppnå så mye. Vi er allerede halvveis i kvartalet, og selv om det har vært noe relativt høyprofilerte lanseringer fra aktører som Dell, HP og Lenovo, har vi til gode å se bred tilgjengelighet av disse enhetene. Dette gjør det vanskelig for Windows å oppnå andeler under denne avgjørende perioden, sier Ubrani.
Tabellen nedenfor viser at IDC tror at markedsandelen til Windows-baserte nettbrett vil tredobles fra 2013 til 2017. Det meste av veksten i markedsandel ventes skje på bekostning av Apple iPad. Likevel ventes Apple å selge mer enn 40 millioner nettbrett flere nettbrett i 2017 enn i 2013.
Les også:
- [31.10.2013] iPad under 30 prosent
- [12.09.2013] Nettbrett raser forbi PC