UTVIKLING

Nå er Internet Explorer klar for spill

Plugin-fri Assassin’s Creed-demo i nettleseren.

Assassin's Creed's Pirates ga den relativt moderne Windows 8-pc-en vår «pusteproblemer» da vi kjørte demoen i Internet Explorer 11, mens det gikk svært jevnt og fint i Chrome, Firefox og Opera. Men siden demoen tross alt er laget for Internet Explorer 11, mistenker vi at driverne til skjermkortet kan ha en del av skylden. Internet Explorers støtte for WebGL involverer DirectX i stedet for OpenGL ES, som WebGL i utgangspunktet er basert på.
Assassin's Creed's Pirates ga den relativt moderne Windows 8-pc-en vår «pusteproblemer» da vi kjørte demoen i Internet Explorer 11, mens det gikk svært jevnt og fint i Chrome, Firefox og Opera. Men siden demoen tross alt er laget for Internet Explorer 11, mistenker vi at driverne til skjermkortet kan ha en del av skylden. Internet Explorers støtte for WebGL involverer DirectX i stedet for OpenGL ES, som WebGL i utgangspunktet er basert på. Bilde: digi.no
21. mai 2014 - 07:52

Støtten for 3D-grafikkteknologien WebGL i nettlesere har på kort tid gjort weben til et langt mer aktuelt og relativt plattformuavhengig utgangspunkt for avanserte spill. Google og ikke minst Mozilla har bidratt sterkt til utviklingen av løsninger som ytelsestapet bruken av en nettleser faktisk medfører, har blitt kraftig redusert. Utviklingen er gjort i samarbeid med blant annet Unity Technologies og Epic Games.

I går ble det klart at også Microsoft vil være med på denne «leken». I samarbeid med Ubisoft presenterte selskapet en demoscene fra spillet «Assassin's Creed's Pirates» i nettleserversjon. Den fungerer tilsynelatende fint i alle Windows nettlesere med WebGL-støtte og er basert på JavaScript-biblioteket Babylon.js, som omtales av Microsoft som en åpen kildekodebasert 3D-motor. Det er Microsoft-ansatte David Catuhe som er hovedmannen bak prosjektet, som er utgitt med Apache License Version 2.0. Babylon.js skal gjøre det mulig å bygge inn slik som kollisjonsdetektering, fysiske egenskaper, belysning, kameravinkler, teksturer og effekter med et minimum av koding.

Babylon.js støtter også import av scener skapt med åpen kildekode-verktøyet Blender.

De samme teknologiene kan brukes også til å lage webbaserte apper til både Windows 8 og mobilplattformer. Bruksområdet er heller ikke begrenset til spill. Microsoft mener at de samme løsningene kan brukes av bedrifter for blant annet visualisering av data på tvers av enheter, uten at det kreves noen annen programvare enn en moderne nettleser.

Spesifikt nevner Microsoft at arkitekter med denne teknologien kan vise fram sine bygningsplaner med gjennomgang i 3D direkte i en nesten hvilken som helst nettleser.

Nevnte Babylon.js har forøvrig også innebygd støtte for «virtuell virkelighet»-brillene Oculus Rift, men dette avhenger av at man bruker Internet Explorer 11 og installerer noen spesifikke drivere.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.