Nå får nordmenn og andre europeere spørsmål om de vil betale for Facebook og Instagram, eller samtykke til at data om klikk og bevegelser på nett deles med annonsører.
− Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten til den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen, skriver Datatilsynet i en melding på egne nettsider.
Etter flere år og kostbare rettsprosesser i Europa om bruk av persondata, blant annet om bruken til målrettet annonsering, satte de europeiske datatilsynene ned foten. I januar 2023 fikk selskapet fire milliarder kroner i bot, og tre måneder på å slutte å bruke persondata til målrettet annonsering til europeiske brukere.
Nå har selskapet kommet med en ny løsning: Du slipper at dataene dine blir delt, om du betaler for det.
1.800 kroner i året
Formålet er ifølge selskapet selv å etterleve «europeiske reguleringer som er under utvikling».
Meta har satt prisen for reklamefrie produkter på mobil til 13 euro i måneden. Det tilsvarer rundt 150 kroner, eller 1.800 kroner i året.
Fra og med mars 2024 kommer et tillegg på åtte euro per måned om du vil slippe å bli sporet både på Instagram og Facebook.
− Vi er redde for at menneskerettigheten personvern blir en salgsvare, sa Datatilsynets Tobias Judin til Digi tidligere i november.
Ikke ditt ansvar
På spørsmål fra Digi om hvilke råd Datatilsynet vil gi nordmenn som er i tvil om hva de skal gjøre, svarer Judin at ansvaret ligger på Meta, ikke brukerne.
− I mellomtiden kan det være greit for brukere å vite at hvis man velger gratisversjonen, fortsetter egentlig Meta som de har gjort frem til nå. Man kan uansett endre valgene sine senere, sier Judin.
Reagerer kraftig på Meta-rapport: – Det holder ikke mål