MUSIKKSTRØMMING

Nå går Wimp til USA

Lanserer kvalitetsfokusert tjeneste.

Høyest mulig kvalitet og styrt innhold er i fokus når Wimp lanserer i USA og Storbritannia.
Høyest mulig kvalitet og styrt innhold er i fokus når Wimp lanserer i USA og Storbritannia. Bilde: Skjermbilde
28. okt. 2014 - 15:11

Norske Wimp tar det første store steget i retning av det amerikanske (og britiske) markedet, og lanserer i dag Tidal.

Tjenesten har vært under utvikling en god stund i de norske Wimp-kontorene, og velger litt annet fokus enn de fleste konkurrentene. Det viktigste er lydkvalitet, video og styrte spillelister. Det er dermed en videreføring av Wimp Hifi-plattformen som allerede er tilgjengelig i Norge og andre land der Wimp finnes.

Tidal skal by på kompromissløs musikkopplevelse med «lossless»-kvalitet på 1411 kbps, samtidig som det bygger på Wimp-plattformen med 25 millioner låter.

Samtidig får man med 75,000 musikkvideoer i HD-kvalitet. Her skal det også fokuseres på bildekvalitet, med andre ord.

Spillelister skal også hentes fra diverse eksperter, for eksempel musikkjournalister, og man vil også få tilgang til forskjellig ekstramateriale i tillegg til musikken. Disse teamene skal ha spesialkompetanse på de lokale markedene, selv om de ikke nødvendigvis vil fysisk befinne seg i USA eller Storbritannia.

– Vi forsøker å nå de kundene som verdsetter lydkvalitet, og alle tilbakemeldingene vi har fått sier at det er grunnlag for å gjøre det enda større. USA er et land med gode tradisjoner for musikkinteresse, og derfor var det mest interessant å lansere der, sier Wimps kommersielle sjef Peter Tonstad til digi.no.

Det er åpenbart at Wimp ikke tok den enkle veien og bare lanserte den samme tjenesten i flere land. Det er flere grunner til det, ifølge Tonstad. Det ene er åpenbart navnet, som ikke nødvendigvis ville fungert så bra i engelsktalende land. Dessuten vil Tidal posisjoneres som noe kvalitetsfokusert.

– Vi må ha en ny merkevare som man kan bygge videre på over tid, forteller Tonstad.

Tjenesten er høyere priset enn de tradisjonelle betalingstjenestene - to ganger prisen enn andre premium-tjenester man kan samenligne seg med. Det er altså snakk om 19,99 dollar i USA og 19,99 pund i Storbritannia, og dette er den samme prisstruktren som Wimp Hifi i Norge. Her til lands koster denne tjenesten 199 kroner i måneden.

Peter Tonstad avslører at selv om det er fullt fokus på de to nye markedene per i dag, utelukker de ikke lansering i flere land i tiden fremover.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra