BEDRIFTSTEKNOLOGI

Test: facebook

Nå har også Facebook en digital assistent

Også med menneskelige bidrag.

Facebooks M er ambisiøst, og skal bruke både kunstig intelligens og menneskelige kunnskaper til å hjelpe sine brukere med alt de måtte trenge.
Facebooks M er ambisiøst, og skal bruke både kunstig intelligens og menneskelige kunnskaper til å hjelpe sine brukere med alt de måtte trenge. Bilde: Facebook
27. aug. 2015 - 09:57

Siri, Cortana og Google Now begynner etter hvert å bli etablerte navn, og markedet for digitale assistenter er tydeligvis populært.

Så populært at Facebook nå kaster seg inn i kampen med sin egen løsning, som foreløpig kalles Facebook M (via Wired).

Per i dag er tjenesten under begrenset tesing i San Francisco-området, og Facebook selv sier at løsningen kan by på muligheter ingen andre av konkurrentene kan.

Det er fordi M bruker en kombinasjon av teknologi og menneskelige bidrar. M skal bruke kunstig intelligens til å svare på spørsmål, men det vil også finnes faktiske personer ansatt av Facebook som vil manuelt svare på henvendelser. Et mer omfattende dypdykk i teknologien bak finnes også hos Wired.

Messenger i sentrum

Alt dette skal foregå via Messenger-appen, som blir tjenestens hjem. Dermed vil hele kommunikasjonen være tekstbasert, og løsningen bruker heller ikke øvrig Facebook-data til å hjelpe deg, alt holdes innenfor veggene til Messenger.

Les også: Microsoft bringer Cortana til iOS og Android

For å aktivere M klikker man bare på et ikon, og kan begynne å stille spørsmål. Brukerne vil ikke nødvendigvis vite om det er en ekte person eller kunstig intelligens som besvarer henvendelsene, M skal i motsetning til Cortana eller Siri ikke ha en «personlighet».

M-ansatte som jobber med tjenesten skal ha bakgrunn i kundeservice, og deres ansvar vil være å besvare de mer krevende henvendelsene og utføre andre oppgaver som programvaren ikke klarer. Et eksempel er hvis man bruker M for å planlegge et bursdagsselskap, kan den kunstige intelligensen bestille en Uber-bil og bord på et restaurant, mens den levende personen i andre enden kan velge å overraske med å bestille kaker fra en spesifikk bakeri på slutten av kvelden.

Facebook sier ikke hvor mange av disse personlige assistentene som jobber med selskapet per i dag, men forteller at det brukes for tiden mye ressurser på å trene opp den kunstige intelligensen sammen med menneskelige hjelpere. På sikt kan det være snakk om tusenvis av hjelpere som ansettes.

Facebook ser imidlertid for seg at M kan åpne for nye måter å tjene penger på for selskapet, for eksempel ved å inngå partnerskap med andre bedrifter som ikke har et skikkelig system for kundeservice.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Les også: Slik skal de få kontroll på kunstig intelligens

Som sagt, M testes kun av noen hundre brukere per i dag, men målet er å rulle tjenesten til alle 700 millioner Messenger-brukere på sikt. Dette er selvsagt et komplisert prosjekt – vil det finnes nok menneskelige assistenter, og vil de dekke alle språk og kunne besvare alle tenkelige behov?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra