Rådgiver Eirik Mikalsen i Synergi RF har jobbet knallhardt for å få til den første interaktive TV-reklamen i Norge.
Sammen med sine kolleger i Synergi Interaktiv hevder han at de i et halvt år har vært i kontakt med digital-TV-leverandøren Canal Digital og den interaktive TV-leverandøren Zonavi, begge Telenor-eide selskap, for å få til et opplegg.
- Vi har holdt på lenge med dette, men det var snakk om å investere mange hundre tusen kroner for å få det til. Opplegget var alt for avansert, så da ViaSat kom med et mye enklere opplegg og var proaktiv overfor oss, var det bare å hive seg på. De kom med en mye enklere løsning, sier Mikalsen.
Sammen med reklamebyrået D'Arcy har de lagt ned endel gratisttimer for å få dette til, ikke minst for å finne en annonsør. De endte opp med potetgullet KiMs, en av de mange kioskvarene til Orkla.
- KiMs ville gjerne kjøre en vanlig internettkampanje. Med ViaSats opplegg med TV-domener ble det en enkel sak å overføre dette konseptet til digital-TV. Du kan se på det som en avansert form for tekst-TV, sier Mikalsen.
De rundt 416.000 norske seerne (160.000 husstander), som sitter med digital-TV dekoder fra det MTG-eide selskapet, kommer fra klokken 16:11 idag til å se et pop-up vindu som dukker opp i høyre hjørne på TV-skjermen.
Mikalsen, som selv har utformet en svært enkel tekst i reklamen, sier de oppfordrer seerne til å gripe fjernkontrollen og trykke OK for å vinne fem kasser chips fra KiMs. Reklamesnuttene er i en tradisjonell reklameblokk og er lagt sist for ikke å ødelegge for de andre annonsørene.
Når du har klikket deg inn, får du muligheten til å være med på en SMS-konkurranse. Opplegget likner endel på det som Coca-Cola har kjørt på svenske og danske TV-skjermer i forbindelse med sitt lojalitetskonsept 'Red Collection'.
- Vi gjør dette for å være tidlig ute og få igang et konsept som det har vært snakket mye om, men gjort lite med, sier Mikalsen til digi.no.
- Vi kommer til å lære mye om de tekniske og praktiske utfordringene. I tillegg kan vi være med å legge premisser og bli med på utformingen av denne nye typen annonsering.
Også på Internett vil KiMs forsøke å gjøre ting litt annerledes, som for eksempel å ta i bruk megaformatene som alle de største norske, nettstedene nå har lagt på forsidene sine og benytte 'Layering Rich Media', et format som sprer seg over hele nettsiden din.
SMS-tjenester blir første annonsør på interaktiv digital-TV
Interaktiv TV-reklame snart klar